Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?

Du læser en tråd i debat > gode råd


#1
Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?
Ja, nu står jeg i denne fantastiske situation, at jeg er studerende, overvægtig og dårlig til at købe ind.

Vi kan vist være enige om at grøntsager er dyre.
Jeg syntes at de er langtidskrævende at tilberede og derfor køber jeg groft brød og rygbrød.

Jeg føler lidt jeg skal vælge imellem kød og grøntsager når jeg står i ALDI, da begge ting er økonomisk irriterende.

Så det ender med at jeg vælger kød og ris/pasta eller lignene..

Det er ikke særlig sundt, og det eneste jeg sådan rigtig spiser af grøntsager er gulerødder og appelsiner som frugt.

Mit spørgsmål er så, hvordan lever man sundt og rigtigt på su?
- nogle fif evt?

venlig hilsen, Paven af vodka.
16 år20. april 2008 kl. 20:39
#2
re: Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?
vær hilset! pave af vodka.

Jeg er selv på SU & samtidigt alenemor til 2 drenge.

Det ER svært at få til at løbe rundt. Jeg har startede med et budget på 75 kr. om dagen til alt...mad, tøj dog ik faste udgifter som transport og forsikringer mm.

Vi levede ik sundt. den stod på nemme retter som spaghetti og lign. og jeg endte med at gå ned med stress.

Gennem en kostændring kom jeg ovenpå igen uden psykolog. Det tog 5 mdr.

Nu har jeg sat budgettet op. til 150 kr, om dagen. Vi har ikke pengene, men vi har ikke råd til at lade være. så pt. belastes kassekreditten og SU-lån.

Samtidigt indtaster jeg SAMTLIGE bonner i et regneark, så jeg kan se hvordan fordelingen af mine penge ryger af sted. Pt. er det hele 45% der går til frugt/grønt. jeg kan imidlertid også se fisk tager en stor del af budgettet. men pasta og brød er meget begrænset. og brød er jo faktisk dyrt.

Jeg kan ikke rigtigt komme med et godt råd, for jeg kan jo ikke selv få det til at hænge sammen. Men har valgt at vi SKAL leve sundt. koste hvad det må.

Jeg ville iøvrigt vælge frugt/grønt frem for kød & pasta. Det tager såmænd ik lang tid, hvis man finder gode opskrifter. og frugten er god i en smoothie.

jeg tror det er rigtigt længe siden madlavning har taget længere tid end 20 min. herhjemme. og meget bliver lavet i ovnen så der kan man jo så lave andre ting.

Jeg vil anbefale dig at låne f.eks. lene hanssons bøger på biblioteket og se om ik du kan finde inspiration der. Det virker for mig. og mine børn elsker hendes opskrifter.

førhen hadede de grøntsager.
16 år20. april 2008 kl. 21:16
#3
re: Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?
Åhh kender det også alt for godt.

Ja man forstår ikke at "dem der bestemmer" ikke vælger at sætte prisen på det sunde ned og evt op på det usunde. I den lange ende skulle man da tro de vandt pengene tilbage ved færre syge i resultat. Men sådan kan vi jo altid brokke os og være bedrevidende.

Når pengene er små her plejer jeg at "nøjes" med fryse bønner, ærter og en masse gulerødder og æbler mm. Der kan økonomien ikke være en undskyldning for at lade være.
Og hvis du spiser meget ris og pasta så skift det almindelige ud med fuldkorns/protein varianten. De er godt nok lidt dyrer, men ikke meget, og det mætter også bedre.
16 år20. april 2008 kl. 23:08
#4
re: Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?
Hej.
Jeg har selv brugt tricket med at strække diverse farsretter og gryderetter med bønner, linser eller grøntsager.
F.eks. kan man lave et utroligt lækkert farsbrød/frikadeller med kalkunfars, gulerødder og dijonsennep. Generelt er de grove grøntsager jo ikke så dyre, og de er nemme at tilberede.
Det er også smart at lave gryderetter, som f.eks. chili con carne eller kødsovs med en masse grøntsager i, som man så fryser ned i passende portioner. Mange slagtere har daglige tilbud på f.eks. et kg. hakket mager oksekød, så man ikke er tvunget til at købe en kæmpe pakke i Bilka, for at spare lidt penge.
Endelig vil jeg råde dig til at flette nogle vegetarretter ind i din kost. Man får meget mæthed for pengene, når man spiser bælgfrugter, og de er altså ikke så svære at tilberede, som mange folk tror!
Håber, du kan bruge det til noget.
Venlig hilsen Babydyr
16 år21. april 2008 kl. 12:33
#5
re: Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?
Dåsetomater er ikke ret dyre og ud af dem kan man lave en lækker tomatsuppe eller en pastaret med tomatsovs. Så behøves kødet ikke. Man kan strække kødet ved evt. at lave farsbrød med grønsagsfyld. Jeg kommer altid revne gulerødder i farsen når jeg laver frikadeller og boller i karry. Blendede gulerødder er gode i millionbøf, det er svært at se hvad der er kød og hvad der er gulerod.
Ellers må du pløje tilbudsaviserne igennem og lave mad som passer til tilbuddene. Jeg sidder selv hver søndag og kigger efter tilbud som jeg kan bruge til ugens kostplan. En kostplan er en god ide så man kan planlægge at lave mad til en eller flere dage af gangen og man undgår at smide noget ud.
Håber noget af det kunne bruges.
16 år21. april 2008 kl. 13:08
#6
re: Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?
Jeg har præcis samme problem og ja det er rigtig svært at få til at hænge sammen.

Mit råd ville være at du skal spise havregryn med mælk og evt et skåret æble til morgenmad. Havregryn er billigt, sundt, mætter og indeholder nok kulhydrater til en dag hvis du får nok. Dermed kan du spare de penge du bruger på pasta, ris osv.
Proteiner er rigtig vigtige på en slankekur derfor er kød, fisk osv vigtigt. Jeg spiser ofte kylling da det er magert kød og ofte på tilbud. Fisk er der makrel og tun som også er ret billigt.
Frugt spiser jeg også meget af og det køber jeg som regel i Fakta eller rema1000 når der er 10 stk for 10 kr. Så køber jeg ca 30-40 stk og ligger det i køleskabet, så holder det længere.
Grønsager der prioriterer jeg ofte de grove frem for salat osv. Altså spiser jeg blomkål, broccoli, gulerødder osv.
Fedt er også en af de vigtigste ting du skal have når du er på kostomlægning og her vælger jeg at bruge Pesto som jeg elsker. Ellers har jeg altid en økologisk kokosolie stående. Den er dyr (80 kr i Irma), men holder også mindst 1 år hos mig.

Jeg bruger ca. 100-200 kr på mad om ugen, og det synes jeg egentlig godt jeg kan overkomme..
16 år21. april 2008 kl. 20:32
#7
re: Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?
Uhh, hvor kender jeg bare denne tråds problemstilling alt for godt. Hvis det skal gå hurtigt plejer jeg at stege nogle frysegrøntsager (som jeg købet en masse af når de er på tilbud) og blande dem med flåede tomater, og kylling eller fisk efter smag.. Og så selvfølgelig en masse krydderier. Krydderier er nemlig rigtig gode til at peppe selv det mest kedelige måltid op!! Ellers må jeg indrømme at jeg også spiser en hel del havregryn, som en af de forrige indlæg også foreslog :)
16 år22. april 2008 kl. 16:53
#8
re: Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?
Brød kan man lave en masse af og fryse, når man har tid, det er meget billigere end at købe. Der ligger mange gode opskrifter på nettet.
Sydbank har også en ungdoms-sektion på deres hjemmeside hvor man kan finde opskrifter for fattigrøve som os på SU.
Ellers holder jeg også på gulerødder, broccoli osv.
Man kan også få kæmpekøb i Bilka til at virke, hvis der er plads i fryseren. Hakket kød kan jo pakkes i pakker á fx 200 g, og så undgår man at smide mad ud.
16 år22. april 2008 kl. 19:27
#9
re: Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?
Da jeg var studerende havde jeg sådan en lille boks øverst i mit køleskab som jeg kunne have frostvarer i. Der var altså ikke meget plads.

Jeg synes det er et godt råd at lave både kostplan for ugen og indkøbsliste. Det kan være du får en lokalavis? Den vi har, har en diætist til at lave en ugeplan med indkøbsliste og det plejer at være billigt - men svært at lave til kun een person.

Nu ved jeg ikke hvordan du bor og om du bor sammen med nogen, men måske er der mulighed for at du kan komme med i en kostordning? Flere som laver mad sammen? Eller måske bare fælles indkøb?
16 år22. april 2008 kl. 22:04
#10
re: Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?
får i en diætist til at lave kostplanen? det lyder dejligt.
- jeg bor alene.

min overbo og jeg spiser engang imellem til aften sammen ude i vores fælles have.

men er det sådan noget man kan få dem til, de diætister..?
16 år22. april 2008 kl. 22:42



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });