Cola-afvænning

Du læser en tråd i debat > gode råd


#1
Cola-afvænning
Jeg er nok det man kalder en cola-holiker.

Drikker op til 3 liter om dagen (light), men nu skal det være slut!!

Ved fra sidste afvænning, at det koster hovedpine et par dage, og MEGA-meget vand at holde cola-tørsten på afveje.

Men er der nogen der har gode tips ud over panodiler og vand i læssevis??

Vh Karin...snart forhenværende cola-holiker
14 år18. januar 2010 kl. 19:23
#2
re: Cola-afvænning
Jeg er holdt helt op med at drikke cola, efter at have været på samme niveau som dig. Jeg drikker heldigvis en del kaffe og lige da jeg holdt op drak jeg nok også rigtigt meget, så det tror jeg gjorde, at jeg ikke fik hovedpine. (Holder jeg derimod op med at drikke kaffe, så er det ikke sjovt...)

Men jeg begyndte at drikke meget te i stedet. Jeg havde altid en kande grøn te inden for rækkevidde, når jeg var herhjemme. Det blev ligesom min erstatning, hver gang, jeg havde lyst til cola. Det virkede for mig. Nu drikker jeg vel en kande kaffe og en kande te om dagen, men jeg rører næsten aldrig cola ;-)

Claus
14 år18. januar 2010 kl. 23:48
#3
re: Cola-afvænning
Hej Claus

Gode bud du kommer med, men jeg har aldrig kunne få varme drikke igennem min hals (og tror ikke hverken te eller kaffe smager godt kold ;-), så det duer vist ikke for mig.

Men nu har jeg da overlevet 1. dag uden andet end en anelse hovedpine, så håber det går de næste par dage også.

Ved jo at det bare er en overgang, og forbander mig selv hver aften, at jeg har fået oparbejdet et så stort overforbrug.

Så må jeg jo lære det på den hårde måde (Max hovedpine) ;-)

Vh Karin
14 år19. januar 2010 kl. 16:32
#4
re: Cola-afvænning
Hvad med tyggegummi med god smag?? Kan det mon hjælpe med at tage trangen?
14 år26. januar 2010 kl. 18:25
#5
re: Cola-afvænning
Uha, cola. Jeg kan simpelthen heller ikke lade være. Har på et tidspunkt drukket to liter om dagen, og tog bare rigtig meget på. Jeg kan slet ikke holde mig fra det, og jeg har også prøvet te. Får dog ikke hovedpine, men har bare ingen, ingen viljestyrke. Bryder mig slet ikke om vand, og jeg kæmper næsten får at få det ned. Gider heller ikke te, medmindre der er sukker i. Kaffe smager alt for bittert. Har engang drikket Blue Keld i erstatning, men mistænker det for at indholde alt mulig andet usundt.

Er der nogen, der har en god erstatning?
Jeg har slet ikke råd til alt den cola, og jeg tager også en del på!
14 år1. februar 2010 kl. 23:43
#6
re: Cola-afvænning
Noget egentlig erstatningsforslag har jeg ikke, men hvis du vil undgå at tage på, så prøv at skifte til light i stedet, og i forhold til prisen at vælge de billige mærker i stedet. De helt billige mærker koster ca det samme som mælk (hvilket er helt hen i vejret, men sådan er det jo).

Så hvis du virkelig ikke kan stoppe, så er det mit bedste forslag :-)

Mit eget cola forbrug har jeg fået styr på. Har ikke drukket det i 14 dage nu, dog har jeg hver fredag tilladt mig selv ½ liter når vi holder hyggeaften - men det er jo også det rene ingenting i forhold til de 20 liter jeg kunne snige mig op på om ugen :-) Nu drikker jeg vand i stedet.

Vh Karin....forhenværende cola-holiker
14 år2. februar 2010 kl. 16:21
#7
re: Cola-afvænning
Jeg tilslutter mig desværre Kajs problem. Jeg var også gerne over de 3 liter om dagen, og da jeg startede min diæt op, så måtte colaen ryge. Jeg drak dog ikke light, men alm coca cola ( som er noget af det værste )

Jeg tog ned i supermarked og købte deres billig cola, drak det i et par dage, og tro mig, forbruget blev sat drastisk ned, da det overhovedet ikke smager som coca cola. Efter ca. 1 uge på det, og en 1½ liter varede i 2 dage, begyndte jeg min afvænning. Jeg blev obs på hvor mange glas om dagen jeg drak. Og jeg gjorde det at jeg satte den et sted hvor der er stuetemperatur, og at jeg skulle rejse mig efter den. På den måde satte jeg mit forbrug ned. dovenskabet overvandt lysten.

Nu her 3 uger efter, har jeg en ½ liters billig cola i ca 2 dage. Og drikker gerne et glas om aften, bare for at holde blodsukkeret nede samt styre mit forbrug.
14 år2. februar 2010 kl. 16:28
#8
re: Cola-afvænning
*melder mig ind i cola-holiker klubben*

Jeg har dog sat mit forbrug ned fra ca. 2-2.5 liter om dagen til ca. 0,5-1 liter, ved at lave den regl at jeg SKAL minimum drikke en liter vand hverdag før jeg må rører cola'en.

Det holder det nede for mig :)
14 år2. februar 2010 kl. 19:18
#9
re: Cola-afvænning
- og drikker selvfølgelig light
14 år2. februar 2010 kl. 19:19
#10
re: Cola-afvænning
Hvor er i dog dygtige allesammen! Jeg synes det med billig-cola er en god ide, fordi jeg plejer ikke at kunne fordrage det. Men køber jeg cola, så drikker jeg det. Det er utroligt, men jeg kan bare ikke lade det være! Idag slugte jeg en halv pakke rosiner, bare fordi jeg ikke ville drikke den cola ude i skabet. (Det gør jeg så ikke igen, eftersom det var 880 kalorier! SPILDT PÅ ROSINER?)

Er faktisk lidt stolt af mig selv - har ikke drukket cola i to dage. Okay, jeg fik et meget lille glas idag. Men det var hos en veninde, og jeg har lovet mig selv at nøjes med to glas om ugen. Måske tre? Så nu venter jeg til fredag, hvor der er slikaften her i familien.

Hvad med slik, er der andre der også har det problem? Jeg plejer nemlig at proppe mig med det i weekenden, og når resten af familien gør det, så er det næsten umuligt at lade være! Har dog lovet mig selv at lade være, og idag spiste min veninde en lakridspibe foran mig.. OG JEG BAD IKKE ENGANG OM EN BID?

*stolthed*
14 år3. februar 2010 kl. 00:26



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });