Cola-afvænning

Du læser en tråd i debat > gode råd


#11
re: Cola-afvænning
Den klassiske metoder er vel sådan set at trappe langsomt ned. Og sørge for ikke at falde i, fx ved at lade kæresten stå for at købe ind. Min kæreste bliver hooked så snart han får den mindste tår cola, og så vil han lige ned på tanken eller spørger om jeg ikke vil købe det med når jeg skal handle ind. Men jeg køber det selvfølgelig ikke med, og hvis jeg køber sodavand til mig selv, køber jeg fx faxe kondi light, som ikke giver ham samme trang som cola gør...
14 år4. februar 2010 kl. 12:21
#12
re: Cola-afvænning
Hvor er det dejligt at se, at jeg ikke er alene. Kæmper stadig med at holde mit sukkerforbrug nede. Jeg har ikke været oppe på 2-3liter, men har fået nok til at jeg nu bliver fysisk dårlig, hvis jeg ikke får Cola (alm. coca-cola).

Hovedpinen er væk nu. Tog en kold tyrker og drak en masse vand de første par dage. Ellers kan jeg sige at frisk luft og appelsiner har hjulpet mig gennem den første svære fase.

Det er fortsat en kamp for mig, men nu hvor resultaterne viser sig på vægten er det med til at holde humøret oppe.
14 år9. februar 2010 kl. 15:23
#13
re: Cola-afvænning
Oh, men prøv så med kold the, gerne sødet med sukker, der skal meget til før det konkurrerer med coca cola i sukkerindhold, eller koldskål, cakaomælk, mælk, saftevand, smoothies, juice, lassi (halvt juice, halvt yoghurt) eller mineralvand. Der er masser af variationsmuligheder, og man behøver jo ikke at drikke det samme dagen igennem, det skaber jo blot en ny form for afhængighed. En af mine gode venner har gjort det til en regel at have et glas et-eller-andet i gang hele tiden, koldt eller varmt. Han bruger også at fortynde sin juice, hvilket mange juicer godt kan tåle, da de er alt for søde og koncentrerede.
14 år11. februar 2010 kl. 13:04
#14
re: Cola-afvænning
Cola er bare den værste djævledrik :-(

Jeg elsker også alm. cola, men køber det ikke da jeg slet ikke kan styre forbruget!

På næsten OCD-manér har jeg mine ene regler for cola-drikning.
Jeg køber kun 1½ Liters flasker - dem kan jeg nemlig ikke rigtig have med, så allerede der bliver mit indtag begrænset.
Jeg køber kun Light eller Zero - dem kan jeg ikke lide lige så godt som den alm., og så feder de ikke.
Jeg har ikke cola i køleskabet, så drikker jeg mere, end når de står ved stuetemperatur.
Jeg hælder op i et glas som jeg tager med mig, så kommer jeg ikke til at smådrikke hele tiden.
Jeg forsøger at undgå at drikke cola til min aftensmad, der sætter jeg danskvand på bordet.
14 år12. februar 2010 kl. 17:11
#15
re: Cola-afvænning
Det lyder da som om du har styr på dit forbrug :-)

Her i huset skal der slet ikke være cola af nogen art, hverken alm., light, billig, dyr, kold eller stuetemperatur - for jeg drikker det!!

Vi kan sagtens have sodavand stående, men er der cola imellem, kan jeg bare ikke lade det være.

Vi har den aftale at min mand handler til hverdag - og så gør vi det fælles hver fredag, når vi har storindkøb. Her får jeg lov at købe ÈN ½ liters af valgfrit mærke - og jeg har det SÅ elendigt over at den ligger derude i køleskabet og kalder på mig.

Og kl skal være 20.00 dut, før den bliver udleveret!!

Jeg kan dog mærke at det bliver bedre, men helt fri for cola-tanker bliver jeg nok aldrig - men min krop har bedre af at jeg lader være...også selvom jeg vælger light modellen.

Faktisk synes jeg selv det er helt pinligt når vi er i byen - er der cola på bordet får de stakkels børn som også er ved bordet jo dårligt nok noget - for jeg er over den flaske konstant. Det ville så hjælpe hvis jeg nu drak kaffe, te el. lign. men det gør jeg ikke, så jeg er jo på børnemodellen.

Nå, men VIL styre mig i morgen, når vi skal til børnefødselsdag - der skal nok blive lidt cola til børnene i denne omgang :-)

Vh Karin - som lider af alvorlige cola-abstinenser ;-)
14 år12. februar 2010 kl. 17:46
#16
re: Cola-afvænning
Er lidt meget spændt på at høre om det blev cola til ungerne Karin ?

Synes det lyder somom dit hovede er på vej til den rette indstilling.
Jeg er af den overbevisning, hvis mit hovede siger nej, så er det fordi jeg ikke har brug for det.

vi har lige haft svigermor og unger på mini ferie i 4 dage, og der er da røget lidt ned af det der slet ikke skal ned.

Resultatet er så blevet: jeg holder mig helt væk fra det de næste mange dage. Jeg har fået sat mig et mål i min dagbog, og håber at med den tidslinie, at jeg holder ved.

Manden her i huset køber dog cola light, billig udgaven, til mig. Men den kan sagtens overleve.

Tror mine 3 dage på en kold afvisning har hjulpet lidt på min indstilling til det. Nu er det 1 glas når manden kommer hjem fra job, og ellers ikke.

Selv den halvfyldte slikskål som der står i stuen, som før i tiden har givet kløe i fingrene og ondt i maven, siger mig intet.

Keep up the god work people.
14 år17. februar 2010 kl. 11:06
#17
re: Cola-afvænning
Det lyder da flot at du kan have slik stående :-)
(den går ikke herhjemme)
Jeg har taget/er i gang med en kold tyrker nu, efter at jeg fik snakket med nogle kollegaer der havde oplevet mavekramper og ubehag efter indtag af cola-light produkter, og at jeg selv blev opmærksom på at jeg faktisk tit har haft tørhed/svien i halsen om aftenen efter at have drukket zero.....
Det vil jeg altså ikke byde min krop - så væk med alle light-produkter (også mine elskede sødetabletter) - og så drikker jeg kun vand, mælk og the.
Det har været nogle hårde dage, med cravings og hovedpine.... men nu går det vist fremad, glæder mig hver dag over at jeg ikke længere fylder min krop med alle de syntetiske ting....
Hvor lang tid man mon kan leve på den lykkerus ;-)....

Ja, jeg er også lidt spændt på hvordan det gik?
14 år19. februar 2010 kl. 20:32
#18
re: Cola-afvænning
Jeg har også været cola holiker -og det var ikke engang light! Det eneste der virkede for mig var en kold tyrker. Det er hårdt men de første 3-4 dage er værst. Når trangen går helt amok så tager jeg en slurk af en og kasserer resten eller giver det bort. Så får jeg cola smagen uden at drikke en hel.
14 år23. februar 2010 kl. 10:40
#19
re: Cola-afvænning
Jeg er lige gået på afvænning idag. Drikker mange liter cola light om dagen og bruger det til at styre min vægt. Jeg har tidligere holdt op og sagtens kunne leve og kontrollere min vægt så er fortrøstningsfuld. Jeg tror jeg bruger det i perioder, hvor jeg har nul overskud og bare "spiser" med følelserne- så drikker jeg dem væk i stedet. Bruger det også nogengange som afførringsmiddel eller drikker til jeg kaster op. Det har jeg lige gjort den her morgen, og tænker at nu må det være slut. Jeg er god til at bestemme mig for ting og få det gjort, så jeg ved det er slut nu ( i hvert fald indtil jeg bestemmer mig for at jeg må igen, hvis den dag kommer) Men lige nu er det kommet for langt ud... Min krop er min ven og jeg skal være sød og ordentlig ved den
14 år2. marts 2010 kl. 11:18
#20
re: Cola-afvænning
Hej
Jeg synes ikke du skulle sådan helt skære det ned. Begynd stille og roligt. F.eks kan du sige at i en uge får du kun 2.5 liter, næste uge 2 liter,næste 1,5 liter osv.
At du mindsker det stille og roligt stedfor bare at standse det helt. For jeg tror du ikke kan komme nogen som helst veje, for du får bare tilbagefald.
Jeg har ikke haft problemer med sodavand men med slik og mad. Jeg var også nødt til at starte med at sige et par kalorier af gangen og nu kan jeg holde det ved lige at kun spise 1000-1300 kalorier hverdag. Håber mine råd kunne hjælpe dig:)
14 år13. marts 2010 kl. 11:15



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });