PCO og vægttab

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#11
re: PCO og vægttab
Hej TPM

Ih jeg bliver så glad hver gang jeg læser om en PCO øko baby, stort tillykke med det. Jeg er slet ikke sikker på om jeg selv ønsker et barn (og mangler også en anden part til at deltage i avlen) men efterhånden fylder frygten for at jeg slet ikke har valget hvis det skulle blive aktuelt.

En anden frygt er også det med alle symptomerne, jeg føler også bare at de bliver værre og værre, og jeg er trods alt "kun" 26 år, så det kan sikkert nå at blive meget værre endnu.

Mht. p-pillerne så syntes jeg på ingen måde jeg kan kalde det pletblødninger, syntes det er ret voldsomme blødninger. Der står i folderen vedrørende p-pillerne at de er almindeligt de første par måneder, så jeg må jo vendte og se tiden an. Men hvor er det altså træls, jeg føler mig så "beskidt" når det står på. Gynækologen der har udskrevet pillerne til mig, vil kalde mig til opfølgning efter ca. 3 mdr. så ser tiden an til den opfølgning. Jeg ville allerhelst klare mig uden nogen former for medicin, bryder mig bestemt ikke om at proppe piller i min krop. Jeg gør det kun i håb om at det kan mindske symptomerne lidt og for at sikre at slimhinden bliver afstødt så jeg forhåbentlig kan undgå livmoderkræft og lignende. Jeg har prøvet forskellige piller som jeg ikke kunne tåle, blandt andet metformin. Hvis p-pillerne ikke kommer til at virke for mig, så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre, har ikke lyst til mere mærkeligt.

Kan nogle gange godt syntes det er virkelig synd for mig (nu bliver jeg rigtig ynkelig) Men hvor er det unfair at jeg skal kæmpe med alle de problemer, og nu hvor jeg har ændret mit liv seriøst og dyrker en del motion, som siges at skulle hjælpe. Hvorfor oplever jeg så ingen forbedring. Jeg er træt af min maskuline og behårede krop.
12 år22. juni 2011 kl. 09:25
#12
re: PCO og vægttab
Mener faktisk at min gynækolog sagde noget om at cyklus for hår også er nogle måneder så det er nok det der skal gå før du kan se forbedring ;). Man kan vel håbe :).

Metformin gav mig massive bivirkninger den første tid og hver gang jeg blev sat op i dosis men når først maveproblemerne var klinget af så var den gavnlige effekt til at få øje på :).
12 år23. juni 2011 kl. 22:17
#13
re: PCO og vægttab
Hej Piger.

Jeg har en udgave af bogen "Spis dig gravid" af Charlotte Hardvig. Den handler om hvilken kost man skal spise når man har PCO, og konkrete forslag til substitution af madvare man ikke må spise. Der er også opskrifter med.
Der står selvfølgelig også noget om hvad man skal gøre hvis man har PCO og ønsker at blive gravid.

Jeg vil gerne give den væk, hvis der er nogen af jer der kunne tænke jer den ? bare i betaler portoen for at sende den :-)

I kan skrive til mig hvis i er interesseret på:

c991382@hotmail.com

Hilsen Maria
12 år24. juni 2011 kl. 09:24
#14
re: PCO og vægttab
Hejsa...
Endnu en PCO pige melder sig 'under fanerne'. Dejligt at finde nogle 'lidelses-fæller' - og dejligt med en opsang/et kærligt spark bagi, Mopsie. Kan selvfølgelig kun tale for mig selv, men kan godt genkende dét at bruge PCO'en som undskyldning for overvægt og manglende vægttab.
Håber, vi kan støtte hinanden til et vægttab - både med gode råd/idéer, klap på skulderen og virtuelle 'high-fives' - og selvfølgelig et kærligt og tiltrængt spark bagi, når vi mister motivationen :-)
12 år24. juni 2011 kl. 17:43
#15
re: PCO og vægttab
Altid til tjeneste med et spark bagi ;-) Just say the word!

Det er faktisk super rart at finde lidelsesfælder, jeg har selv været med i en projektgruppe om PCO det sidste års tid, hvilket også er det der har sat skub i mit vægttab og det er på en eller anden måde en befrielse at møde andre der går med samme problemer som en selv. Især fordi at en del af symptomerne ved PCO er ret tabubelagte, det er i hvert fald sjældent at man hører kvinder med stolthed i stemmen fortælle om sin øgede hårvækst eller sin manglende evne til at blive gravid. Så det er helt sikkert rart hvis vi kan bruge hinanden herinde til lidt af hvert, vi har jo alle hver især gjort os nogle erfaringer.

Jeg har selv måtte opgive p-pillerne, endnu en ting jeg ikke kan tåle. Men vil da lige prøve at høre min gyn. omkring sådan en p ring så. Har den nogen indvirken på hårvæksten eller er det kun cysterne den påvirker?

12 år26. juni 2011 kl. 16:59
#16
re: PCO og vægttab
Mener at hårvæksten kommer pga. øget testosteron så umiddelbart burde det vel være bedre med en p ring der virker direkte på slimhinden end en pille der tilsætter østrogen til hele kroppen og stimulerer dannelsen af mere testosteron... Men det er mere et gæt end eksakt viden - har stadig ikke fundet nogen måde at komme af med hårene på - undtagen voks men det er noget dyrt i længden... :/

Synes lige jeg er inde i en periode hvor jeg bare er vildt sulten - er så glad for at jeg stadig ammer for ellers ville kiloene ryge på i hobetal... Lige nu går jeg stadig lidt ned men nøj hvor går det langsomt - det er så svært at bevare koncentrationen...
12 år29. juni 2011 kl. 00:23
#17
re: PCO og vægttab
Jeg må lige have en snak med min læge om den der p ring, det er forhåbentligt noget hun ved noget om. Jeg gad godt snart finde noget der kunne hjælpe mig. Er træt af hele tiden at starte op på noget nyt, som jeg så bliver dårlig af.

Æh det er virkelig irriterende for dig at appetiten er stor i øjeblikket, jeg oplever det nøjagtig modsatte lige for tiden - jeg har absolut ingen appetit. Det kan jeg hilse og sige heller ikke er skide sjovt, tænk sig at sidde og skulle tvinge en smule mad i sig for bare at have en lille smule energi til spinning. Jeg håber i hvert fald snart at min appetit vender tilbage.
12 år29. juni 2011 kl. 09:35
#18
re: PCO og vægttab
Hej,
Jeg er ny herinde og har også PCO. PCO er jo meget forskelligt fra person til person idet at det ikke behøver at være de samme ting der gør man har det. Jeg har fx for lidt østrogen, men alm. de andre kønshormoner. (men det giver jo så det samme - cyster og øget hårvækst.)

Jeg kan glæde jer med at jeg også har en "øko-baby" og at jeg faktisk var i rimelig godt huld (lige på tippet til overvægtig) da jeg blev gravid. (havde lige taget 5 kg på og troede at du ville der aldrig ske noget!)
Tilgengæld tog jeg for meget på i den sidste del af graviditeten og vejer nu for meget. Jeg har ammet indtil nu (10 mdr) og opgav at tabe mig der (tabte dog ca. ½ kg om mdr), fordi jeg gerne ville være sikker på at have energi til amningen.
Har dog taget på de sidste par mdr(og det går sjovt nok altid stærkere ;-)), bl.a. pga en skade i benet, der gør jeg bliver nødt til at være meget stillesidende.

Til trådstarter: Da jeg fik konstateret PCO var jeg i den store ende af normalvægtig, men fik at vide, at hvis jeg fx gerne ville tabe mig 5 kg så skulle det foregå langsomt fordi at store vægttab også kan give cysterne. Så at du taber dig langsomt behøver måske ikke være dårligt. Jeg tabte mig i sin tid 5 kg og blev cystefri kun ved kost omlægning (0-sukker og meget grove grøntsager og protein). Nu kan jeg se at jeg spiser for meget bare generelt og nogle forkerte ting (igen) så derfor har jeg oprettet mig her og prøver at holde øje med det.

Råd/foreslag:
Jeg hørte nogen i et andet forum sige at de vejer sig en gang om ugen - måske vil det være meget godt tænker jeg? Så er det måske nemmere at se resultater?

Husk at se på dit sukkerforbrug når du har PCO og ikke kun kcal

Jeg blev anbefalet at ved motion skulle min puls helst op og køre i 20 minutter mindst 3 gange om ugen, så tænk over det, hvis motionen er sådan sløv i det.

Prøv at forklar dine omgivelser at du har PCO (der findes forresten en pjece man kan give til fx sine veninder på PCO foreningens hjemmeside), så tror jeg du vil opdage det er mere ubredt end man skulle tro og desuden kan dine omgivelser måske bedre forstå at du siger nej tak til kage og måske kan de også være kreative med hensyn til at finde erstatninger.

- og forresten - totalt flot vægttab - håber jeg følger efter dig inden for nogle mdr ;-)
12 år30. juni 2011 kl. 12:15



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });