PCO og vægttab

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+


#1
PCO og vægttab
Jeg havde vild meget motivation i starten fordi det gik rigtig godt og vægten dalede.
Nu er jeg godt træt af min sygdom, siden weekenden jeg har kun tabt 100 om dagen, selv om jeg får under 1400 kcal om dagen.
Igår fik jeg 930 kcal på hele dagen og alligevel er min vægt forøget med 500 g. her til morgen. Er godt træt af at skulle kæmpe kæmpe og kæmpe med de resultater man så står tilbag med!!!

Jeg har brug for noget støtte og nogle gode råd fra andre med samme sygdom.
12 år8. juni 2011 kl. 06:31
#2
re: PCO og vægttab
Hej med dig

Jeg har selv PCO og vil gerne støtte dig og dele ud af min erfaring, men vil gerne høre om det er nogle konkrete ting du ønsker at høre om. Men først og fremmest er jeg nødt til at sige til dig at du skal slappe lidt af. Et vægttab på 100 gram om dagen er altså rigtig flot. At vægten så stiger 500 gram fra den ene dag til den anden kan skyldes mange ting, fx din cyklus eller væskeophobning. Det er jo ikke et halvt kilo fedt der lige pludselig har fundet vej til din krop. Hvis et vægtsving påvirker dig på den måde, skal du måske overveje at veje dig knap så ofte.

Samtidig vil jeg gerne anbefale dig at spise noget mere, 930 kalorier er ikke nok i løbet af en dag.

Min erfaring med PCO:
Min læge omtaler aldrig PCO som en sygdom, hun siger at det er en tilstand der kan forbedres, og da jeg først fik konstateret "tilstanden", illustrerede hun det for mig som en ond cirkel der skulle brydes. Når først vi bliver bedre til at behandle vores krop ordentligt, dyrke en masse motion og holde os fra de fødevarer der tricker vores blodsukker, så vil symptomerne mindskes eller forsvinde.

Det er bestemt ikke umuligt at tabe sig selvom du har PCO, hvilket du jo også allerede har oplevet. Men det kan nogle gange være en langsommelig proces. Men hvis du virkelig vil det her må du have tålmodighed. Prøv at vende det hele om og fokuser på hvor gode ting du gør for din krop. Din krop elsker at røre sig og har rigtig godt af den sunde og næringsfulde mad. Din overvægt er ikke kommet på to uger og den vil heller ikke forsvinde på så kort tid, dette gælder om man har PCO eller ej.

Mange PCO'er bruger deres tilstand som undskyldning for at deres vægttabsprojekt ikke kan lykkedes, og jeg må være ærlig at sige at jeg syntes det er en utrolig dårlig undskyldning. Mange ting kan vi give PCO skylden for, men vægttab er ganske simpelt et spørgsmål om underskud af kalorier. Alle herinde har dage hvor deres krop ikke reagerer som de havde regnet med.
Nogle har dårligt stofskifte at kæmpe med, andre har ikke mulighed for at motionere og andre kæmper med psykiske problemer, vi har hver især vores kampe og så må vi tage fat på dem og lægge en strategi ud fra det.

Jeg har selv haft konstateret PCO siden 2008, tabte mig dengang, men tog efterfølgende det hele på igen. Siden Marts sidste år har jeg så været i gang igen, og har tabt mig lige over 38 kg. Det har i periode gået rimelig stærkt og andre perioder har det gået rigtig langsomt. For mig er det vigtigt at jeg lever på en måde jeg også kan leve på når jeg engang er færdig med at tabe mig, sådan så jeg ikke taber det hele på gulvet og tager alle kiloene på igen. Jeg har fået kørt motion ind i min hverdag, hvilket jeg har fået at vide er vigtig for vores insulinresistens. Jeg ville meget gerne slippe for nogensinde at have haft PCO, den giver mig mange problemer med hårvækst, store muskler, fedt på maven og selv efter mit store vægttab er intet forandret, jeg har stadig øget mandlige hormoner og cyster på mine æggestokke. Min frygt er at jeg engang skal beslutte mig for at få børn, og at dette pga. PCO'en ikke kan lade sig at gøre. Men jeg kæmper videre og håber at jeg til næste undersøgelse kan se forbedring, eller måske næste igen.
12 år8. juni 2011 kl. 09:22
#3
re: PCO og vægttab
Hej til jer begge to :)

Jeg er også en PCO-pige.
Jeg kan virkelig genkende alle de ting i skriver om! Den første måned på madital, tabte jeg godt 5 kg, og så begyndte det at gå rigtig langsomt. Tricket er ikke at give op, når man tror vægten går i stå, eller endda lidt opad - det er aldrig forgæves at leve sundt! Og man skal huske at kalkulere med at der VIL være en nedtur indimellem :)

Min læge har anbefalet mig at leve med diabetes-diæt (sukkersyge). De der har sukkersyge, danner ikke selv insulin (eller for lidt insulin), og vi med PCO danner for meget - men det er den samme kost der gavner os. Jeg har googlet diabetes, og fundet mange gode råd til kosten.

Mht børn, kæmpede vi i 4 år med fertilitetsbehandling, som ikke hjalp. Lægerne anbefalede vægttab, men især regelmæssig motion!!! Så inden vi skulle prøve sidste behandling - gik jeg endelig igang med at motionere (spinnig og styrketræning). Efter nogle måneder blev jeg gravid - helt naturligt :) Og nu har vi 2 dejlige piger på 2½ og 5 mdr!
Der er altså håb, hvis man gerne vil ha' børn :) Men jeg siger ikke at det er ens for alle selvfølgelig.

Vidste i at det sukker vi spiser, bliver optaget i nogle fedtceller omkring tarmen hovedsagelig - derfor får vi den trælse tykke mave især..?

Kunne være dejligt hvis vi kunne støtte hinanden lidt - og gi nogle gode råd videre, som passer på vores situation..
12 år8. juni 2011 kl. 10:00
#4
re: PCO og vægttab
Hej begge to, hvor er det dejligt at hører jeres erfaringer. Jeg kender ingen med samme tilstand.

Jeg har altid kæmpet med vægten og har aldrig være særlig slik mm. spisende. Jeg tager altid det sunde mad, hvis jeg er ude og spise.
Sidste år tabte jeg mig 15 kg, med hjælp fra min læge og ved hjælp af Reganon og motion. Men Reganon må man kun få i 12-18 uger. og da jeg stoppede med at tage dem, begyndte jeg at tage på igen, selv om jeg havde ændret min kost til PCO kost.

Jeg forsøger så midt muligt ikke at indtage ris, hvid pasta, hvidt brød og kartofler. Desuden undgår jeg mælk og ost.

Jeg er fast besluttet på at denne gang, skal det være uden medicin, men med opmærksomhed på kost og motion, problemet er bare at jeg er ofte meget træt når jeg har fri fra arbejde. Men jeg kæmper og da jeg er fast besluttet på at det SKAL lykkes, tvinger jeg også mig selv op i træningscenteret. Jeg har overvejet at købe Koffein tabeletter på Apoteket til at få mere energi, jeg drikker ikke kaffe, kan ikke lide smagen.

Systerne i mine æggestokke er blevet færre ved hjælp af p-ring. Jeg kan ikke tåle P-piller, de gør mig meget oppustede og giver mig humør svingninger. Min Gynækolog havde erfaring med PCO piger og P-ring. Antallet af syster er her inden for det første år halveret.

Jeg har sammen med min eks. i flere år prøvet at blive gravid. Dog uden held.

Har I nogle gode kost råd. Jeg syntes det kan være svært at finde på noget nyt, og maden bliver let kedelig.
12 år8. juni 2011 kl. 11:01
#5
re: PCO og vægttab
Puha jeg var i går nervøs for at vægten steg igen efter at jeg spiste lidt kage på arbejde, men den er faldet 500 g
12 år9. juni 2011 kl. 06:53
#6
Brugeren har valgt at få sine indlæg slettet.
12 år9. juni 2011 kl. 07:21
#7
re: PCO og vægttab
Flab: Det er meget muligt at det er det, men de er hverken vellidte eller velkomne. Havde det været sække med penge der hang fast måtte de gerne blive ;)
12 år9. juni 2011 kl. 12:41
#8
re: PCO og vægttab
19 dage og 3,4 kg er smidt... Denne uge har været hård, har haft taget på, men har smidt det igen, og mere til.

Er startet som weekend afløser i Team Amager (Hjemmepleje) så der får jeg en den motion, når jeg cykler rundt og drøner op og ned af trapper.
Godt suplement til min træning i fitnesscenteret.

Nu hedder min plan så
Fitnesscenter Tirsdag og torsdag
Hjemmepleje motion lørdag og søndag, når jeg bliver mere rutineret, kan jeg så smutte i fitnesscenteret lørdag el. søndag når jeg har fri.

12 år19. juni 2011 kl. 22:09
#9
re: PCO og vægttab
Godt klaret, det er da et rigtig fint vægttab på så kort tid. Det er rigtig træls når man tager på, men du har gjort det eneste rigtige og har smidt dem hurtigt igen.

Arbejde i hjemmepleje vil helt sikkert give god motion. Håber du bliver glad for dit nye arbejde.

Med hensyn til cyster, så er jeg netop begyndt på p-piller, er spændt på hvordan de vil påvirke cysterne. Har heldigvis ikke oplevet nogle bivirkninger, bortset fra at jeg har blødt lige siden jeg startede på dem. Håber snart at det stopper igen. Har ikke haft naturlig mens i næsten 3 år, men syntes alligevel at blødning 2 uger i træk er træls.

Jeg har desværre ikke rigtig nogle gode råd til din kost, jeg spiser ikke selv desideret pco venlig kost, spiser hvad jeg har lyst til.

Mht. kalorieindtaget som jeg kommenterede sidst, så skal du selvfølgelig også lytte til din krop, der er jo ingen fidus i at have et minimumsindtag på 1400 kalorier hvis du så ikke taber dig. Jeg har hørt at det er bedst at holde sig på min. 1200 kalorier dagligt. (Jeg ved egentlig ikke hvor det tal kommer fra, det det for de færreste overvægtige svarer til basisforbrændignen (kan ikke helt huske hvad det hedder, men det indtag der kræves for at holde kroppen kørerende)) Men i hvert fald er det 1200 jeg bruger som mit minimum, må ikke komme under dette, og jeg skal helst heller ikke for langt over før end vægten ikke rykker sig. Jeg er begyndt at kigge meget på indtaget af protein og kostfibre, da der vel egentlig bør være meget stor fokus på dette på så lavkaloriekost som vi lever på. sørger for at følge anbefalingerne.

Jeg har efterhånden tabt mig rigtig meget, desværre er maven og dellerne der stadig, det siges jo at PCO'er har svært ved at smide mavefedtet, men håber snart at det lykkes. Mine ben er ret tynde og jeg er ved at blive kantet for oven. DEt ser ret fjollet ud at min mave stadig "bobber" ud.

Jeg håber for dig at det lykkes for dig at blive gravide en dag, er det udelukkende "the natural way" I har prøvet?
12 år20. juni 2011 kl. 17:11
#10
re: PCO og vægttab
Har også PCO og nogle gange vil vægten bare ingenting. Synes bivirkningerne bliver værre med alderen - synes det gik rigtig stærkt efter jeg blev 30 men der kom BMI også for alvor op...

Har haft gode erfaringer med Metformin til at hjælpe med vægttab - spiste generelt fornuftigt og blev alligevel ved med at gå op og op men det stoppede da jeg begyndte på dem. Det hjælper med at omsætte sukkeret i stedet for at kroppen lagrer det eller omdanner det til østrogen og ødelægger hormonbalancen endnu mere... Var ikke så træt og sulten hele tiden med dem fordi jeg kunne optage min kost langt bedre...

Men lige nu er jeg bare på almindelig kost - ingen piller - ammer stadig min øko baby så det kan lade sig gøre som PCO pige over 30 selvom det har holdt hårdt... :) Vi har forsøgt i fire år - været gennem adskillige biokemiske graviditeter, fejlede inseminationer, metformin regulering og behandling af nedsat stofskifte og så blev han til helt af sig selv mens de var ved at indstille os til andre muligheder. :)

Vil også sige som Mopsie at 930 kalorier er for lidt - hvis du ikke spiser nok, så vil din krop nedsætte forbrændingen og begynde at lægge på lager, fordi du sulter, og så smider du ingenting, selvom du spiser fornuftigt...

--> Mopsie - Forsøgte mig også med p-piller for længe siden og startede med at småbløde i tre måneder. Så fik jeg en måned med ekstra østrogen ud over p-pillerne til at få det stoppet og det virkede, men det endte med at være ligesom med minipiller at de skulle tages på samme tidspunkt hver dag - gik der for længe så kom der pletblødning...
12 år22. juni 2011 kl. 00:19



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });