2kg paa med 900 kcal dagl.

Du læser en tråd i debat > vægttab

#1
2kg paa med 900 kcal dagl.
Hej allesammen! ...

Jeg har taget 200g paa om dagen hver dag i den forloebende uge til trods for at jeg spiser mindre end 1.000 kcal om dagen!

Ca. 1/3 at min mad er raakost som jeg smaaspiser af naesten hele tiden, saa man skulle ikke tro min stofskifte faar lejlighed for at gaa istaa.

I omkr. halvanden mdr.s tid op til for en uge siden spiste jeg mell. 500 og 800 kcal. dagl., hvilket afstedkom at jeg tabte mig godt og vel 1,5kg om ugen.

.......

Jeg spiser mindre end 1.000 kcal om dagen (faktisk ligger jeg snarere paa omkr. 900 kcal dagl.), saa jeg kan ikke rigtigt se hvad mere jeg kan goere ... for hvis jeg spiser mindre vil jeg da faa for lidt naering, selvom jeg tager kost-tilskud, ikke?

Jeg roer mig en hel del mere end jeg gjorde foer jeg begyndte at tabe mig. - Jeg er invalid, saa det er slet ikke saa meget som jeg gerne ville have, men det er stadigt en del mere end tidligere.


Hvis jeg saa bare havde hoert om noget lignende fra andre, saa ville det da i det mindste ikke laengere vaere helt saa underligt. - Derfor, hvis der er nogen af Jer der har oplevet - el. hoert om - noget som det jeg her oplever vil det vaere en meget stor hjaelp om I vil skrive et par ord.

... Tak for input paa forhaand! ... '^L^,

VH Ywon.
13 år25. juni 2010 kl. 08:09
#2
re: 2kg paa med 900 kcal dagl.
Jeg tænker at det er væske. Prøv at komme op og spise det som madital siger at du minimum har behov for. Du vil nok tage lidt mere på før det begynder at vende igen.
Hvis man får meget få kalorier og især for lidt protein, så kan der opstå hungerødem. Dvs at kroppen binder en masse væske.
Mht til motion så vil jeg foreslå dig at lave nogle mave- og rygøvelser, så du får dig bevæget, men samtidig skåner dit ben. Prøv at kigge her på i forms hjemmeside (et forældet link til iform.dk er blevet fjernet)
13 år25. juni 2010 kl. 08:53
#3
re: 2kg paa med 900 kcal dagl.
Ahah!...

Tusind tak for dit input, rdrd! :-) ...

Jeg kendte ikke til det, du beskriver, men det passer med den viden jeg har, og med mine konklusioner omkring mulige virkninger af at pludselig spise saa markant mindre end det generelle ernaerings-minimum. Det giver glimrende mening, og det forekommer mig at jeg maa have gaaet halv-sovende rundt naar jeg ikke selv har kunnet regne det ud.... - For jeg har da nok haft en fornemmelse af, at problemet paa en el.a. maade var relateret til at jeg havde spist saa lidt igennem mere end en mdr. Men jeg har altsaa manglet noget reel information, og - saert som det lyder - mangel paa konkrete fakta kan af og til faa en til ikke at kunne se skoven for bare traeer.(1*)


Hele denne situation viser atter engang hvor vigtigt det er at have fundamentet i orden, idet man - hvis man ikke har faaet tilegnet sig nok viden omkring vaegt-tab og ernaering - uvaergerligt foer el. siden vil loebe ind i situationer hvor man ikke ved sine levende raad, simpelthen fordi man mangler data og derfor ikke kan analysere situationen...

Mht. traening ... Jo, det er en af de ting, jeg laenge har villet i gang med. Og sandt at sige ved jeg jo godt hvad det er, jeg skal goere. Det er et af de tilfaelde, hvor jeg ikke indtil nu har kunnet faa lettet maasen, saa at sige. - Jeg kunne fortaelle om baggrunden for mine problemer med netop at faa motion (at traene), men sandheden er, at jeg ikke har nogen undskyldning for ikke at vaere kommet igang!
... Det kan ikke udsaettes laengere ... Jeg begynder at trane fra imorgen, startende med 3 gange 30-40 min. om ugen!

Tak ogsaa for link'et! Jeg vil tage et kig og se om jeg kan faa nogle gode ideer til sammensaetningen af et rimeligt opstartnings-program.

.......

Endnu engang kan vi konstatere at Madital.dk er en uvurderlig stoette for os, som arbejder paa at tabe os og genoprette vores sundhed og vort udseende!... '^L^,

VH Ywon.


(1*) - Om ikke andet, saa er det da en forklaring som faar mig til at fremstaa mindre ubegavet, ikk' sandt!? lol
13 år25. juni 2010 kl. 10:39
#4
re: 2kg paa med 900 kcal dagl.
Start forsigtigt ud med træningen. Det er fint med en 30 - 40 min 3 gange om ugen, men prøv at dele det lidt op, så du tager 5 min af gangen, så du ikke bliver overanstrengt. Når du så er begyndt at blive mere vandt til at røre dig, så kan du tage lidt længere tid sammenhængende.
En anden god måde at træne på, når bentøjet ikke er så godt, det er at side på en taburet, eller på kanten af sofabordet, og så dreje overkroppen fra side til side, og dreje skråt ned og røre den ene fod med den modsatte hånd. Du vil godt kunne få pulsen lidt op, ved den form for bevægelse.
Hvis du så vil træne dine arme samtidig, så løfter du dem ud fra siden af kroppen i skulderhøjde, drejer ud til først den ene side, drejer tilbage til midten, sænker armene, løfter dem op i skulderhøjde igen og drejer så til den anden side. Max 10 gentagelser til hver side.
re:(1*) ubegavet er du da ikke, man kan bare ikke vide alt om alt :-)
13 år25. juni 2010 kl. 13:53
#5
re: 2kg paa med 900 kcal dagl.
Hej Ywon. Jeg er ssh.elev og i min kommune er der et tilbud til handicappede om gymnastik. Gymnastikken kan udføres af langt de fleste ældre og handicappede, da den foregår siddende. Nogle af øvelserne er for benene mens andre er for armene. Men det var måske en mulighed at undersøge hvad der er i nærheden af dig. Du kan evt. gå på kommunens hjemmeside
13 år25. juni 2010 kl. 16:32
#6
re: 2kg paa med 900 kcal dagl.
Alt under 1200kcal er totalt ødelæggende!!!
Dit stofskifte går i stå, din organer begynder at "æde" sig selv...
Det tydeligt fra hvad du skriver at det er det er der er begyndt.. Dvs at du fremover skal spise mindre og mindre fordi dit stofskifte er smadret, er ked af at sige det, men du skal igang med at spise!!! 1500kcal om dagen, og god motion... det er vejen frem, alt andet er sundhedskadeligt! og man bør ikke smide mere end max ½ kg på en uge..
Og så ønsker jeg dig al held med på vejen!!! :)
13 år29. juni 2010 kl. 20:11
#7
re: 2kg paa med 900 kcal dagl.
brittskovlund,

der er desvaerre ikke rigtigt noget handicap-traening af en art som jeg vil have glaede af, her i naerheden. Det ville vaere muligt at finde noget laengere inde i byen, men saa har jeg problemet med transport ... Jeg har ikke noget form for personlig transport (end ikke en koerestol), og har kun et vist antal mulghed for handicap-koersel/transpoert, som jeg allesammen bruger paa at blive transporteret til en forening, som jeg er medlem af, el. til besoeg hos en veninde.

Disse to ting er de eneste former for social omgang med andre mennesker jeg har adgang til og derfor har jeg valgt at prioritere dette i foerste omgang.

En anden grund er, at jeg egentlig godt ved hvad jeg ska goere rent traeningsmaessigt. Jeg mangler visse redskaber, men kan strengt taget coach'e mig selv.

Men der har vaeret en periode hvor jeg overvejede at deltage paa et hold for handicappede, netop som du naevner, og det var i den anledning jeg fandt ud af lidt omkring mulighederne i mit omraade.

*******

strongmind,

du har helt ret. Det var fordi jeg spiste for lidt!

Jeg har aldrig vaeret paa slankekur foer, og har heller aldrig proevet at spise mindre end hvad der ligger indenfor det kroppen behoever for at opretholde sin vaegt (dvs jo, jeg har proevet det, men ikke af egen vilje; det har vaeret pga ydre forhold som jeg ikke havde indflydelse paa).

Som jeg naevner et sted ovenfor undrede det mig at jeg ikke havde regnet ud med det samme, at min krop var begyndt at kompensere for et for stort naerings-maessigt udnerskud, for jeg synes da ogsaa at jeg burde have set det med det samme.
Men jeg tror noget af grunden er, at det kom bag paa mig at jeg faktisk kunne TAGE PAA med in diet paa saa lidt som 900 kcal. dagl. - Det forekom mig besynderligt at det skulle kunne lade sig goere at tilfoeje noget hvor intet blev tilfoejet saa at sige (hvis du forstaar hvad jeg mener).

Men da jeg laeste rdrd's post forstod jeg med det samme, og det hele forekom pludseligt indlysende.

- Jeg behoever vel ikke naevne at jeg ikke har spist under 900 kcal dagligt siden, vel? :-D

Og hvilken forskel! ... Jeg har saa megen mere energi nu! ... Og, masske vigtigst af alt: Det kan slet ikke betale sig at spise saa faa kalorier som jeg gjorde! Dels render man ind i problemer, som flere af os har beskrevet her i debatten, og dels ...

... MAN TABER SIG IKKE RET MEGET MERE ALLIGEVEL!!!

Jeg regnede ud, at ved at spise mindre end 900 kalorier - og ofte endnu mindre, helt ned til 700kcal dagligt - tabte jeg mig maaske 200g mere om ugen end jeg ellers ville have!

... So go figure, girls & boys! ;-)

.......

Jeg kan se, at du havde regnet det ud, og det undrer mig da ogsaa at jeg ikke selv gjorde ... men somme tider er vi mennesker jo nogle sjove nogen, og vores hoveder fungerer ikke altid helt som vi regner med: Vi glemmer ting som vi har vidst i aarevis og overser detaljer som vi ellers er de foerste til at ppapeje for andre, osv... Mennesket's psyke er en saer ting... lol.

Det var soedt af dig at skrive hvad du taenker, og det varmer fordi jeg kan maerke at du mener mig det godt.

I har alle tre tilfoejet nogle gode ting, og jeg tror de kan vaere til gavn for flere. - Og hvem ved, naar jeg kunne komme i denne situation, mon saa ikke det kan ske for andre ogsaa?

... Derfor endnu engan: Tak for jeres respons! ... '^L^,
13 år29. juni 2010 kl. 22:49
#8
re: 2kg paa med 900 kcal dagl.
Hvor er jeg glad for du ser meningen :)
Det er bare så fedt ikke? man behøver altså ikke sulte for at tabe sig! Man skal bare spise rigtigt...
Alle dem der spiser under 1200 er tit slet ikke klar over de har sat deres krop ud af funktion og den nu er begyndt at holde på fedtet, da det er sidste levekilde, og derfor tærre af muskler og organer. Derudover stopper kroppen forbrændings funktionen, da den "er i overlevelses" tilstand! Det er mega farligt, og jeg vil sige det sådan, der skal ikke meget mere end et par uger til man har fucket ens stofskifte voldsomt op!!! Så det bare om at spsie fornuftigt og nok, og ikke mere end det.... :)
Fx jeg spiser mellem 1500-2200 kcal dagligt, og jeg taber mig!! hmm sjovt hva ;) men det er også de "rigtige" kcal jeg spiser...
Men igen, pisse fedt du ser meningen! god kamp (har selv tabt små 60kg, så I know what im talking about lol)
13 år3. juli 2010 kl. 09:34
#9
re: 2kg paa med 900 kcal dagl.
Strongmind, du skriver: "jeg spiser mellem 1500-2200 kcal dagligt, og jeg taber mig!"

Oh WOW!!! ... Det du naevner med at stofskiftet fuldstaendigt stopper ... det faar mig til at taenke paa en kvinde, jeg boede hos igennem flere aar da jeg var barn... Hun spiste utroligt lidt, jeg kan godt sige dig, at der kunne jeg ikke vaere med, selv med min 700 kalorier om dagen ... og dog, maaske nok, men hun spiste MEGET fed mad on top of it, saa portionerne var virkeligt bitte smaa. Og det stod paa dag ud og dag ind igennem flere aar. Med tidewn spiste hun stadigt mindre og mindre, men hun tog paa!! ... Og saa var det jo noget med masser af baade carbs og fedt, saa det er maaske ikke saa underligt at det ikke virkede for hende.

Egentlig synd for hende. Jeg husker at jeg havde lyst til at spoerge hende og proeve at hjaelpe, men hun var en lukket bog og een som ikke tog imod raad (for kun HUN havde ret i alting og vidste bedst).

Men det er underligt at taenke paa, at jeg vidste dengang at det at spise mindre og mindre var en negativ spiral som jeg ikke selv ville ind i. Og saa har jeg alligevel vaeret paa vej ind i netop den samme ting.

Jeg er glad for at I andre begyndte at skrive og sige, det var paa tide at laegge vanerne om, for det er muligt at jeg ville vaere fortsat i nogen tid endnu, simpelthen fordi jeg ikke rigtigt vidste hvordan jeg skulle aendre paa det uden at begynde at tage paa.

Som det nu er, kan jeg se at jeg maaske vil tage lidt paa i en periode, men jeg er sikker paa at jeg nok skal faa hold paa situationen.

Strongmind,
har du eventuelt et link, el. anden info, til hvad det er du spiser? - Umiddelbart forekommer det mig, at det maa vaere low-carb?, da jeg ikke kan forestille mig en diet med baade masser af fedt OG masser af carbohydrater (det er generelt sagt broed, men ogsaa en del frugt og i nogen grad groentsager)?

Det er saadan en kost (low-carb, altsaa) jeg selv har i tankerne at jeg vil begynde at spise. Hvis jeg har ret i min antagelse omkring carbs, saa er det ideelt for mig, eftersom jeg har udviklet nogle symptomer som jeg mener er tegn paa at jeg ikke tolererer isaer broed saa godt som jeg har troet i mange aar.

(Broed er samtidigt min store svaghed; efter jeg har faaet has paa min foerhen soede tand er det det, broedet, som virkeligt traekker.)

*******

Okay, sorry for da text wall... :-D
13 år3. juli 2010 kl. 12:50
#10
re: 2kg paa med 900 kcal dagl.
Hej Ywon,
sikke du kæmper, hva'?

Jeg kender godt det med brødtrang. For mig har det virket at følge en regel om max 2 stk el. sk. brød om dagen. Måske kan du bruge det som en tommelfingerregel.

Jeg spiser for det meste rugbrød med frø og kerner (øko) eller groft knækbrød. Masser af fibre, som også holder maven i gang.
13 år7. juli 2010 kl. 21:20


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });