Hvordan får jeg min fedtprocent ned

Du læser en tråd i debat > vægttab

#1
Hvordan får jeg min fedtprocent ned
Ligger også lige et indlæg her...

Øv øv, har i adskillige uger med ca. 4 - 6 timers fitness/ motion ugentlig, måttet erfare at min fedt % er steget igen, efter at være faldet 5 %, nu er den så steget 3 % - jeg er så bitter over mig selv, da jeg synes jeg har gjort et godt stykke arbejde.... men men men, så er det jeg tænker, at selvom man holder sig indenfor sine kcal om dagen, så mener kroppen nok ikke det er lige gyldigt hvad man tager indebords... (læs:is er min favorit i øjeblikket - nærmest overdrevet, vil jeg mene) og det er noget møj. For kroppen reagere åbenbart på, om man spiser masser af sundt eller også spiser noget usundt.

Så jeg kan jo næsten regne ud, at det jeg har forbrændt de sidste 3 uger, er muskelmasse (... jeg kunne bande mig langt væk lige nu!!!) og det er virkelig surt, efter hårdt arbejde med træning. Desuden skal det nævnes at jeg efter hver træning drikker proteindrik, men har desværre også tilladt mig selv at spise mange is.

Hvad gør I andre for at tabe jer i fedt % og samtidig opbygge muskelmasse? Hvad spiser I på en dag og hvor mange timer træner i og hvilken træning?

Håner virkelig jeg kan få min fedt % ned på omkring de 22%, hvis det da overhovedet er realistisk???
13 år30. maj 2010 kl. 14:56
#2
re: Hvordan får jeg min fedtprocent ned
Det er meget forskelligt hvor meget jeg træner pr uge, da det afhænger af hvor travlt jeg har. Jeg træner for det meste ca. 6 timer om ugen på fitnesshold nogle gange lidt mindre (sjældent) og andre gange mere :) Jeg spiser meget frugt, grønt, fisk, kylling osv. Tror det er en god ide at holde dig til protein hvis du vil opbygge muskelmasse.
Hvad spiser du i løbet af en dag og hvad er det du træner ? :)
13 år30. maj 2010 kl. 22:08
#3
re: Hvordan får jeg min fedtprocent ned
Hej

At tabe fedt og opbygge muskelmasse samtidigt er næsten umuligt med mindre du er helst både ret overvægtig og utrænet - og helst begge dele.
Dog kan man med en zigzag-diæt i praksis opnå det, men det kræver temmelig kontrolleret styring i hvordan man timer maden i forhold til træning bl. a. for at udnytte det såkaldt åbne vindue.

Men grundlæggende:
Styrketræning med en pæn intensitet får kroppen til at passe på de muskler den har under tægttab og dermed er chancerne for at øge også større. Men man skal ikke sidde og fedte med en let vægt for 15 gentagelser, for det reagerer kroppen ikke på.
Spis masser af protein. 1,5g protein pr. kilo kropsvægt er ikke for meget.
Staks efter træning (så hurtigt som mulig og i hvert fald inden for en time, men helst lige med det samme) indtager du nogle hurtige kulhydrater (dem holder du dig til gengæld væk fra resten af døgnet) og noget protein. Efter cardio godt 5 gram pr time og efter styrketræning 20 gram. En times tid efter styrketræing igen lidt mad med 20 gram protein men med langsomme kulhydrater denne gang.
Proteindrikken kan du godt holde fast i, da den er nem og bekvem, men den kan altså erstattes af rigtig mad hvis det ikke bliver for klamt af at ligge i omklædningen.
Men isene må du droppe. Ved vægttab og muskelopbygning samtidigt er der desværre ikke råd til at "klatte" kalorier væk.
2-3 stykker frugt om dagen sammen med 300-400 gram grøntsager er også en god ting.
Fedtet skal være af den godt slags fra avocado, nødder og fisk. Pas på ikke at blive alt for fedtforskrækket, for kroppen behøver fedt.
6 måltider dagligt (3 store+3små) der alle indeholder protein skal du nok også regne med.

Det var vist hvad jeg lige kunne komme i tanke om.
Held og lykke med det :-)
13 år31. maj 2010 kl. 08:58
#4
re: Hvordan får jeg min fedtprocent ned
Nyttigt indlæg, tak for det!
13 år31. maj 2010 kl. 09:52
#5
re: Hvordan får jeg min fedtprocent ned
Spiser enten kylling, laks, magert oksekød til aften, og makrel, ost eller æg til frokost...

Jeg dyrker mest bodycombat og bodypump hvor jeg gradvist øger min vægt samt dyrker jeg lidt styrketræning med maskiner (meget lidt, da det virkelig keder mig) og af og til spinning.

Jeg forsøger at tænke protein ind i måltiderne, men hver gang, har jeg svært ved. Jeg har efter træning drukket en proteinshake, men vil det sige jeg også skal spise evt. en banan sideløbende med eller hvad vil være det mest optimale?

Hvad menes der med;
... "Efter cardio godt 5 gram pr time og efter styrketræning 20 gram. En times tid efter styrketræing igen lidt mad med 20 gram protein men med langsomme kulhydrater denne gang". Efter fx. en bodycombattime, skal jeg da spise 5 gr. protein pr. time, dvs hvis jeg træner i 1½ så er det 7,5 gr. protein... er det rigtig forstået?

Mht isene, så må jeg hellere smide isene væk for en tid... kan alligevel heller ikke styre det, når de ligger i fryseren !!!

Tak for god info ;)
13 år1. juni 2010 kl. 17:00
#6
re: Hvordan får jeg min fedtprocent ned
hold dit madintag stabilt og træner mere eller hold din motion stabil og spiser mindre.

held og lykke med din fedt%.
13 år2. juni 2010 kl. 12:59
#7
re: Hvordan får jeg min fedtprocent ned
Hej Chris pigen,

Det var lige præcis det jeg mente.

Nej, ting der "ligger" er noget værre noget. Jeg har selv lidt bøvl med at holde fedtindtaget oppe, så købte lidt nødder. Kom til at fræse alle 100gram på under en time.
13 år2. juni 2010 kl. 16:41
#8
re: Hvordan får jeg min fedtprocent ned
Hov - jeg glemte noget af dit spørgsmål:
Ja, f. eks. en banan sammen med proteinen efter træning er godt. De hurtige kulhydrater gør kroppen mere modtagelig for proteinerne, som jo skal bruges til at genopbygge de muskelceller som træningen har nedbrudt. dermed udnyttes "det åbne vindue" optimalt.

Og så i øvrigt også:
Hvis man ønsker at passe på sin muskelmasse og ikke bare vil høvle vægt af så hurtigt som muligt, bør man ikke tabe meget mere end ½ -1 kg pr uge. Er man nogenlunde nær sin idealvægt bør man ligge nærmere det halve kg. men har man meget at tabe kan man dog godt gå højere.
13 år2. juni 2010 kl. 16:50


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });