Lækre opskrifter på kaloriefattig og lækker mad :)

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

#1
Lækre opskrifter på kaloriefattig og lækker mad :)
Hej alle sammen..... var det ikke en ide at vi kunne dele lidt af den viden vi får undervejs ?
Jeg har fundet en del lækre opskrifter på sund og lækker mad, og i dag har jeg lavet denne for 2. gang. Virkelig en lækker gulerodssupe, som både mætter og smager skønt : hjerteforeningen.dk Jeg har dog blendet det hele så det bliver en skøn legeret suppe og tilsat den anden halvdel af bønnerne efter jeg blendede, så der fortsat er lidt at tygge i :)

Har i andre nogen gode opskrifter ?

MVH
Carina
13 år6. maj 2010 kl. 17:10
#2
re: Lækre opskrifter på kaloriefattig og lækker mad :)
Jeg har fået en opskrift på en paprikagryde med kylling, hvor der indgår en del gulerødder, som gør "sovsen" cremet.

I lidt olie svitses et par løg og en masse gulerødder med lidt paprika, salt og peber. Tilsæt tomatpure og hakkede tomater - lad det koge til gulerødderne er møre. Så smides det hele i blenderen og blendes til mos. Denne gulerods/tomat-mos hældes over kyllingestykker i et ovnfast fad, som sættes i ovnen i en halv time ved ca 200 grader.

MUMS. Nemt og lækkert.
13 år10. maj 2010 kl. 09:03
#3
re: Lækre opskrifter på kaloriefattig og lækker mad :)
Yum det lyder da godt, jeg kan godt lide den her tråd!
13 år10. maj 2010 kl. 16:35
#4
re: Lækre opskrifter på kaloriefattig og lækker mad :)
Jeg er især glad for denne müsli:

5 stk groft rugbrød (jeg bruger levebrød)
4 spsk rørsukker
50 g hasselnødder
2 tsk kanel og 2 tsk kakao

Blendes og ristes i ovnen i 8-10 min v 180grader

Spiser 70 gram til 3 dl cheasy yoghurt og med 1 pære - det gir 300 kcal til morgenmad :o)
13 år10. maj 2010 kl. 17:03
#5
re: Lækre opskrifter på kaloriefattig og lækker mad :)
Mums, elsker bare den følelse af at få lyst til noget lækkert, og så er det det sunde man tænker på!

Jeg er ikke rigtig stødt på nogle gode alternativer, andet end grønsagslasange med fuldkornspasta eller bare grøntsager og kød!
13 år10. maj 2010 kl. 17:07
#6
re: Lækre opskrifter på kaloriefattig og lækker mad :)
Jeg lavede min egen variant af Karina Hadstens opskrift på paprika-ret her i dag. Super lækkert ! Og istedet for at spise med ris eller kartofler til, så spiste jeg det med finthakket blomkål, sådan lidt ris agtigt - eller ihvertfald smagte det godt og boner jo godt ud på grøntsagskontoen :)
13 år10. maj 2010 kl. 18:35
#7
re: Lækre opskrifter på kaloriefattig og lækker mad :)
Jeg spiser også gerne paprikagryden med kogte grøntsager - i går var det grønne bønner.

I dag brugte jeg faktisk resterne af "sovsen" fra igår som suppe. Så den blev varmet og jeg spiste det med en lille klat græsk yoghurt.
13 år10. maj 2010 kl. 21:36
#8
re: Lækre opskrifter på kaloriefattig og lækker mad :)
Her i huset elsker vi pizzaer gerne hjemmelavede. Det harmonerer jo ikke rigtigt med vaegttab, og derfor har jeg udviklet en lidt sundere variation. Dejen laver jeg af halvt alm hvedemel og halvt fuldkorns hvedemel. Tomatsaucen laves of loeg, peberfrugter, guleroedder og flaeede tomater som koges godt sammen og derefter pureres. Derefter kan man jo bruge mere eller mindre kaloriefattig fyld, men personlige favoritter er tun med kapers eller parmaskinke og katoffelskiver. Til sidst stroer jeg en lille smule fedtfattig riveost ovenpaa.

Ungerne aner heldivis ikke hvor mange groensager jeg faar naret i dem med den sauce, som jo kan bruges til mange forskellige rettter :-)

Mvh Rie
13 år11. maj 2010 kl. 10:11
#9
re: Lækre opskrifter på kaloriefattig og lækker mad :)
Rigtig smart med en fedtfattig og mere mættende version af pizza. Det tror jeg at jeg vil prøve. I kombination med pizzastenen er det garanteret perfekt.

Prøv i øvrigt at putte seranoskinke eller andet lufttørret skinke på pizza. Og når den så er bagt spis den med masser af ruccola salat og lidt pesto - det smager forrygende.
13 år11. maj 2010 kl. 11:13
#10
re: Lækre opskrifter på kaloriefattig og lækker mad :)
Jeg har den første opskrift her i ovenen. Jeg håber den er god ;)
13 år11. maj 2010 kl. 18:00


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });