Helt ny her

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

#1
Helt ny her
Hej

Vil lige præsentere mig. Jeg er 37 og vil gerne tabe ca. 50 Kg. Jeg har tabt 9,8Kg så første delmål er næsten nået, og glæder mig til at gå i gang med næste etape.

Jeg har prøvet at indtaste mit indtag og motion et par dage, men er i tvivl om det virkelig kan passe.

I går var mit indtag på ca. 1350Kcal og jeg forbrændte ca. 3350Kcal. Det giver et overskud på 2000Kcal. Det lyder helt vildt synes jeg. Må man overhovedet have så stort et overskud, eller er det kun indtaget der ikke må blive for lille ?
Jeg tænker specielt på i forhold til forbrænding og yoyovægt

Veile :-)
16 år28. februar 2008 kl. 10:25
#2
re: Helt ny her
Du skal prøve at taste en hel motionsdag - ALT hvad du laver. Og så kommer det an på om du har sat dig til meget lav, lav, høj osv.
Når du kun skriver din aktive motion ind, beregner programmet resten, og den kan jo ikke vide om du ligger på sofaen resten af dagen, eller løber rundt i huset.
16 år28. februar 2008 kl. 12:12
#3
re: Helt ny her
OK. Det har jeg så lige prøvet. Og det giver faktisk næsten det samme(3335). Men jeg har også sat mit aktivitetsniveau til lavt i min profil.

Det skal så også siges at jeg fik ret meget motion i går (mere end gennemsnittet)
16 år28. februar 2008 kl. 12:54
#4
re: Helt ny her
Det er da dejligt. Glæd dig over det.

Fortsat go' arbejdslyst.
16 år28. februar 2008 kl. 13:07
#5
re: Helt ny her
Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken over det her, men jeg vil da tro at en krop skal have en vis mændge energi der holder forbrændingen oppe - og så kun en smule mere hvis man har stor muskelmasse og måske en lille bitte smule mere hvis man er for tyk.

Men det meste af ens sofa-forbrænding går vel til varme, hjerne, kredsløb og den slags er stort set er det samme for os alle? Så bortset fra nogle små marginaler (og forskel i højde, muskemasse og køb) så skal vi vel have nogenlunde det samme for at holde forbrændingen oppe?

Jeg husker ikke tallet, dog.

Angående yoyo-vægt så handler det mere om motivation og langsigtet planlægning. Det handler om ikke at slappe af og stoppe med at tænke i slanke-termer. Folk med yoyo vægt glider ofte tilbage i de vaner og mønstre som gjorde dem tykke i første omgang. For at vedligeholde et varrigt vægttab skal man have opøvet en livsstil med motion - en livsstil som man kan holde ud at have livet ud - og det kræver både planlægning, tid til indkørelse, tid til udførelse (man skal finde tid til motion, til at lave sund mad mv) og specifik håndtering af visse dårlige vaner (tv-guf hver aften foran fjerneren, hvordan man undgår overspisning mv).

Nå.. det var lidt en tangent.

Er du i øvrigt sikker på at du regner i kcal? Det lyder mere som kj.
16 år28. februar 2008 kl. 13:57
#6
re: Helt ny her
Ja det er Kcal (i min dagbog) så det er ikke mig der har beregnet det. Der er dog en joker synes jeg mht at indtaste motionscykel. For selv om cyklen siger at jeg kører med 30-33 km/h så kører jeg med mindste belastning (pga. mit knæ) så jeg forbrænder muligvis mindre end som så....

Elevatorvægt skyldes ganske rigtigt at man stopper kuren, men jeg tror ikke på at det blot er vanerne der er synderen.
Da jeg for 3 år siden sagde "aldrig mere slankekur", stoppede jeg med at tage på, og holdt min vægt (indtil nu) Så jeg er HELT sikker på at kuren laver kuk i noget. Enten forbrændingen eller psyken.
Jeg har læst at man nu i den tredje verden kan finde børn som er overvægtige i ellers underernærede familier. Det skyldes at nogle mennesker reagerer på sult ved at bruge 100% af det de indtager (mod normalt 80%) og at de begynder at forbrænde kulhydrater fremfor fedt (som lagres) Dette sultsyndrom sættes i undersøgelsen i forbindelse med yoyovægt.
Desuden viser undersøgelser (fra 2. verdenskrig) at mænd som sultede (på 1600Kcal) blev viiildt fokuserede på mad, og tog lynhurtigt på (voldåd) så snart der var mad nok igen (for det fleste stoppede det så snart de var tilbage ved normal vægt igen)

Så hvis jeg skal være helt ærlig tror jeg ikke at jeg kan holde en lavere vægt på "normal" kost. Jeg må være på "kur" resten af livet. Hvilket bare gør det endnu mere vigtigt at finde frem til en livsstil som man kan udholde MEGET længe....jeg håber selvfølgelig at hvis jeg kan holde en lavere vægt længe nok, så bliver det min nye normalvægt, men det vil tiden vise.

Måske det ikke så meget er kalorie indtaget det handler om, men derimod, at man spiser tit nok (og kalorifattigt nok) til at man aldrig er sulten.....

16 år28. februar 2008 kl. 14:23
#7
re: Helt ny her
Jeg er enig for så vidt at mange af os kommer til at være på madmæssig administration i een eller anden omfang resten af livet. Men måske ikke decideret kur. Jeg regner sandelig med at kunne spise normalt resten af livet - mit problem er bare at jeg ikke har lyst til at spise normalt. Jeg har lyst til at spise større mængder og tiere og mere usunde ting.

Derfor skal min mad administreres for mig - af mig - resten af livet. Jeg skal kontrollere at jeg ikke afviger fra min livsstil, jeg skal altid huske mig selv på at selvom jeg har lyst til dit eller dat, så går den ikke.

Men jeg er helt, helt enig i at det handler om at finde en livsstil, en ballance, som man kan leve med i lang lang tid. Og det handler også om at spise tit nok og kaloriefattigt nok til at man ikke er sulten (jeg kunne tilføje groft nok).

Man skal også tænke motion ind i det her. Det er en del af den livsstil som man skal kunne leve med.
16 år28. februar 2008 kl. 20:58
#8
re: Helt ny her
Ja motion er vigtigt også for sundheden generelt.
Jeg har en motionscykel til at stå i hjørnet imellem to sofaer, så jeg kan cykle når jeg alligevel ser fjernsyn.
Den har faktisk stået der i to år, men jeg har ikke haft "tid" til at køre på den ;-)
Nu er jeg så nået dertil at jeg synes det er spild af tid, at sidde og dovne i sofaen, når jeg kan cykle, for jeg har åbentbart tid til at se fjernsyn......

Det er sjovt som man kan narre sig selv ;-)
16 år29. februar 2008 kl. 09:02
#9
re: Helt ny her
Jeg er også ny her, og jeg elsker tal, og det med at jeg kan holde regnskab med hvad jeg propper i hovedet og synliggøre hvor meget energi man indtager, det er med til at motivere mig til ikke at spise for meget. Jeg har et mål om at løbe marathon igen, forhåbentligt i år, og 100 km til næste år eller næste år igen (Kommer lidt an på formen og Marathonen)

Men for mig har det været at jeg har ædt som jeg ville i 6 år, taget ca. 4 kg på om året, og nu går den ikke længere, At du har et underskud på 2000 Kcal om dagen ved jeg ikke om er i overkanten, spørgsmålet er om du kan leve med det, eller om det bliver for surt, det skal jo helst ikke være sådan at du om 2-3 måneder er træt af det hele skal være så surt at du ikke kan holde det.

Jeg syntes det er flot du har tabt 10 kg, held og lykke med de sidste 40 kg.

Med venlig hilsen Tommy
16 år2. marts 2008 kl. 00:13
#10
re: Helt ny her
De fleste dage kan jeg sagtens leve af 1200-1400 Kcal.
Så længe jeg holder mig helt fra de "hurtige" kulhydrater er det nemt!
Jeg er ikke sulten og heller ikke fristet.

Nogle dage kan jeg godt føle mig lidt afkræftet (så kræver det virkelig viljestyrke bare at køre 30 min. på cyklen) men jeg tror måske det hænger sammen med "den tid på måneden"

Veile:-)
16 år2. marts 2008 kl. 18:22


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });