Fordeling mellem Kulhydrater, protein og fedt

Du læser en tråd i debat > spørg en studerende

#1
Fordeling mellem Kulhydrater, protein og fedt
Hej

Jeg er i gang med at tage mig. Jeg skal tabe mig 35 kg.

Jeg har derfor lagt kosten om og har skåret meget ned på sukker og usundt mad. Er samtidig begyndt at styrketræne, så jeg kan opbygge lidt muskler, som så forbrænder mere.

Jeg er blevet i tvivl om, hvordan skal fordelingen mellem indtag af kulhydrater, protein og fedt være. Jeg har fokus på vægttab og muskler
8 år24. maj 2015 kl. 19:54
#2
Hej

Når du ønsker at tabe dig, spiser du mindre og derfor ændrer procenterne sig lidt, så det vil være rigtig fint at gå efter en fordeling på 20 % protein, 50 % kulhydrat (helst fra fuldkornsprodukter og 30 % fedt (fokuser her på de sunde fedtsyrer som du finder i rapsolie, olivenolie, mandler og nødder, frø, avokado, oliven og fisk). Du har ikke brug for mere end 20 % protein, men husk at du ikke må spise for lidt mad, for så nedbryder du muskelmasse.

Mvh

Camilla
8 år25. maj 2015 kl. 11:29
#3
Hej Camilla

Jeg for din tilbagemelding.

Har læst flere steder, at de råder til at forhøje proteinprocenten og sænke antallet af kulhydrater, men det vil du ikke råde til?
8 år25. maj 2015 kl. 16:44
#4
Hej
Et indtag på 20 % protein er i den høje ende og medmindre du er elitesportsudøver, har du ikke brug for mere. Din krop omdanner overskydende protein til kulhydrat eller fedt, så der er ingen pointe i at spise mere end de 20 %. Ift. kulhydrater, så har de mindre energi end fedt og mætter bedre - især når du vælger fuldkornsprodukter, så der er ingen grund til at frygte kulhydraterne, så længe du vælger de rigtige.

Husk desuden at det vigtigste ikke er at følge en stram kur, men at du laver varige livsstilsændringer som du kan holde ved.

Mvh

Camilla
8 år25. maj 2015 kl. 21:08
#5
Jeg blander mig altså lige her. Det er UMULIGT for nogen som helst at lave protein om til fedt eller kulhydrat.
Det du måske mener er, at energien fra nedbrydningen af protein bliver lagret (som fedt).

I forhold til proteinindtag, så vil jeg anbefale disse artikler:
news.bodylab.dk
videnskab.dk og ii i urlen for side 2


PS: Husk også at den termogene effekt ved nedbrydelse af protein er 2-3 gange større end ved nedbrydning af fedt og kulhydrat. Det betyder at kroppen bruger ca. 30% af energien i 1 gram protein på at nedbryde det (mod kun 10-15% ved fedt/kulhydrat).

den termogene effekt af protein. Dette betyder rent praktisk, at man bruger 30 % af energien i protein bare til at fordøje det.
8 år27. maj 2015 kl. 11:21
#6
Hej

Nogle gange skaber tekniske forklaringer mere forvirring end gavn, og derfor har jeg ikke forklaret den biologiske proces, men hvis man spiser mere protein end man skal bruge, lagres det som kulhydrat og fedt i kroppen.
Det er korrekt at den termogenetiske effekt er større ved protein, og det er bl.a. årsagen til at jeg anbefaler et indtag i den høje ende af anbefalingerne, nemlig 20 % af energiindtaget.

Mvh

Camilla
8 år27. maj 2015 kl. 12:03


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });