Overgangsalder

Du læser en tråd i debat > spørg en studerende

#1
Overgangsalder
Hej :-) Østrogenmængden er for nedadgående, ingenting har hjulpet mod stive led, gigtsymptomer og væske i kroppen. Har været i gang med ingefær kogt i vand, æblecidereddike, homøopatiske dråber, spormineraler mv. Det hjælper ikke! Jeg ved, at østrogen findes naturligt i visse bønner bl.a. soyabønner og at der findes forskellige østrogener. Kan I anbefale nogle gode fødevarer, som indeholder østrogener, således at jeg får et dagligt indtag af naturlige østrogener, som dækker alle de østrogener som findes?
9 år9. juli 2014 kl. 13:03
#2
Hej Nille

Dette emne er ikke noget jeg umiddelbart har en viden om, andet end at soyabønner og produkter af soyabønner, har et højt indhold af østrogen.

Mvh

Camilla
9 år9. juli 2014 kl. 13:09
#3
Hej Camilla, jeg må lede videre, men tak for dit svar!
9 år10. juli 2014 kl. 12:25
#4
Hej Nille!
Ved godt at det er længe siden du postede dit spørgsmål er det stadig aktuelt?
9 år17. februar 2015 kl. 11:43
#5
Overgangsalder
Kan se at Nille åbenbart har forladt os og for at I ikke skal gå forgæves vil jeg alligevel skrive havd jeg havde tænkt mig at svare hende hvis hun meldte tilbage.
Jeg har lidt af overgangsalder i 3 stive år nu. Jeg kan sige at "heldigvis" lider jeg KUN af hede/svedeture! "Heldigvis" fordi jeg har hørt at nogen også bliver deprimerede o.a. ubehageligt. Ikke at svedeture ikke er utrolig ubehagelige men alligevel......

Efter nytår 2012 begyndte jeg fra den ene dag til den anden pludselig at svede helt utroligt meget. Det kom ud overalt selv mellem fingerne og dette var altså selv når jeg sad musestille. Når jeg rørte på mig var det naturligvis endnu værre. Ca. 4 gange i alle vågne timer havde jeg det på den måde. Kun om natten havde jeg ro hvilket egentligt er lidt usædvanligt da de fleste kvinder vist sveder om natten. Men efter at have haft det sådan noget tid, gik jeg til min læge og forlangte hormoner! Jeg vidste imidlertid godt at det sikkert var no-go da jeg har dårligt blodomløb i underbenene og har haft en lille blodprop for år tilbage og også derfor går jeg med kompressionsstrømper. Lægen gav mig dog noget andet som trods alt virkede ret godt: Catapressan. Det virker karudvidende (tror jeg det er) og var faktisk ret effektivt i noget tid indtil jeg mødte én af bivirkningerne nemlig den med at man kan tabe hår efter længere tids brug. Det fik mig til at stoppe og håret er heldigvis vokset ud igen :-)
Men knap 1 år gik godt med skiftende doser af Catapressan (hvor man også kan blive svimmel hvis man rejser sig for hurtigt).

Nu var jeg alene med al mit sved igen. Hen til lægen igen (nu ville jeg fandeme have hormoner - blodprop el. ej). Jeg havde jo læst en masse om hvor små doser hormon der var nødvendigt i forhold til hvad man gav tidligere, så jeg havde jo overbevist migselv om at det nok skulle gå - alt andet er bedre end at svede hele tiden som jeg gjorde.
Min læge sendte mig imidlertid til en gynækolog som selvfølgelig IKKE ville høre tale om hormoner. I stedet fik jeg et naturpræparat Agnus Castus udvundet af kyskhedstræet som det også kaldes. Munkene brugte det i gamle dage til at holde lysterne nede. Dette virker ved at aktivere de tilbageværede hormoner (østrogener) så derfor virker det kun hvis det ikke er alt for længe siden du har haft din sidste menstruation. På det tidspunkt havde jeg haft menses et par gange inden for det sidste par år og der var faktisk kun gået 3 mdr. siden den sidste - så det virkede ret godt på mig i et lille års tid.

Alene igen - med alt min sved, det er til at blive desperat over og er man ikke depri i forvejen så kan man godt få tilbøjeligheder i den retning.
I sensommeren 2014 så jeg tilfældigvis en udsendelse om en landmand på Fyn som havde omlagt hele produktionen til rødkløver og mælkebøtter. TV doktoren Peter G(?) var på besøg og spurgte ud og prøvesmagte den rødkløverekstrakt som landmanden Michael M. Jensen laver på en ret indviklet måde som han har fået patent på. Peter G sagde det smagte lidt af græs. Det lød jo ikke alt for slemt ;-) Produktet er afprøvet i samarbejde med Århus universitet og der køre i øjeblikket et nyt forsøg med rødkløverekstrakten - også i samarbejde med Århus universitet. Rødkløver bruges i forvejen i mange piller mm og er bevist godt for overgangsbesvær da det indeholder mange phytoøstrogener. Så hvis du er i overgansalderen så er du garanteret stødt på det før. Jeg havde selv prøvet mange forskellige naturpræparater med rødkløver, salvie, soja mm. ligesom jeg spiste edamere sojabønner hver aften i min råkost men jeg syntes ikke det havde nogen effekt.

Jeg vil gerne anbefale Michael M. Jensens rødkløver ekstrakt - det er altså et godt produkt. Det er upasteuriseret og fremstillet ved mælkesyregæring og tilsat salvie, pebermynte og mælkebøtte. Der blev sagt i tv udsendelsen at det gav i snit 30% nedsættelse af svedturerne og det mener jeg bestemt er rigtigt. Nogen virker det måske bedre på en andre og for mig svinger det. Det har også noget med at gøre med hvad jeg ellers spiser og drikker og hvordan og hvormeget jeg motionerer. F.eks har jeg fornylig fundet ud af at hvis jeg ikke får fed fisk regelmæssigt så får jeg mange hedeturer. Jeg overvejer lidt at begynde at spise fiskeoliepiller for at se om det kan give noget ekstra.

Det værste er smagen - hvis det da bare smagte af græs haha. Jeg synes nærmest det smager af gylle! Eller som ajle lugter! Det lyder ikke rart men så er du forberedt. Nogen mennesker synes måske ikke det er så slemt - som f.eks. Peter G, men jeg synes bestemt den er ret stram. Producenten anbefaler at man blander lidt juice i, men det vil jeg bestemt fraråde da det jo øger mængden væsentligt hvis der skal nok juice i til virkelig at ændre smagen - nej hæld en smule ufortyndet Ribena solbærsaft i - både den originale og light modellen kan bruges. Det virker for der skal meget lidt til at gøre en forskel 3-4g er nok! Du kan måske også bruge andre slags frugtsaft blot lad det være ufortyndet - det er rødkløverekstrakten der fortynder det.

Nu skal du ikke lade dig skræmme af den dårlige smag for det er kun meget små mængder man skal indtage 2 gange om dagen og man kan vænne sig til meget. Man starter med 60ml = 2 målebægre (ca 55g) 2 gange dagligt (12 timers mellemrum) i op til 3 uger el indtil virkningen indtræffer. Så går du ned til det halve og finder derfra ud af hvad der virker for dig. Jeg har ligget på 40g i lang tid men er gået op på 45g da jeg har haft meget sved på det sidste.

Foruden at denne fantastiske rødkløverekstrakt virker mod svedture så har den også MEGA MANGE andre SUPER GODE EGENSKABER. F.eks. er den god mod knogleskørhed som jo er én af de rigtig grimme ting der følger med når vi kvinder når den alder.
Prisen er omkring 300 kr. for 2 liter i box incl målebæger. Så kommer der forsendelse oveni men køber du 2 boxe får du gratis forsendelse nogen steder. Du må ikke give mere end højst 300 kr. Nogen tager op til 100 kr mere for 2 liter. Michael M. Jensens firma/gård hedder Herrens Mark og han tager selv 300 for 2 liter og giver lidt rabat hvis man køber flere.
Duft og Natur.dk tager 263,20 stk. ligesom Natur og Helse.dk. Her handler jeg selvfølgelig.
Kommentarer modtages gerne. Knus fra Vibse.
9 år25. marts 2015 kl. 14:17


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });