Sød kartoffel

Du læser en tråd i debat > madital.dk

#1
Sød kartoffel
Hej Lone. Jeg undre mig over at sød kartoffel ikke tæller med som grønsag?
Hvad er årsagen til det?
Jeg følger sense gruppen, og her tæller den som en grønsag!

Rigtig dejlig weekend 🤗
Mvh.
Käthe
2 år5. juni 2021 kl. 10:30
#2
Hej Käthe,

Kartoflen tæller ikke med som grønt, da Madital følger de officielle kostråd (hvor kartofler ikke tæller med).

Kartoflen indeholder gode næringsstoffer men ikke så mange som grøntsager.

Med andre ord: kartofler er sunde - men de kan ikke erstatte grøntsager.

Vh Lone
2 år8. juni 2021 kl. 23:10
#3
Sød kartoffel
Nu er det sød kartoffel jeg spurgte om! Og denne er i gruppen med grove grønsager, alle andre steder end hos Madital! Det undre mig?
2 år12. juni 2021 kl. 14:33
#4
Hej Käthe,

Ja, det undrer også mig, at nogle skelner imellem almindelige kartofler og søde kartofler. Så vidt jeg kan se, er det kun A-vitamin, der skiller sig meget markant ud. Om det skulle vippe den søde kartoffel over i grove grøntsagskategorien, tror jeg ikke, men man har jo altid lov at tage fejl 😊

Jeg vil gerne undersøge det direkte hos Fødevarestyrelsen. Det jo er dem, der fastsætter kostrådene på baggrund af deres indsamlede videnskabelige grundlag, så de må have det mest valide svar.

Jeg vender tilbage.

Vh Lone
2 år12. juni 2021 kl. 18:29
#5
Tusind tak Lone 🌞
2 år13. juni 2021 kl. 18:15
#6
Det var så lidt. Sidst var de ret hurtige til at svare. Så det håber jeg igen🤞🏻😊
Vh Lone
2 år13. juni 2021 kl. 22:39
#7
Søde kartofler
Så modtog jeg svaret fra Fødevarestyrelsen. Jeg citerer:
————————-

Kære Lone

Tak for din henvendelse vedr. søde kartofler.

Det er korrekt at kategorisere den søde kartoffel på lige fod med den almindelige kartoffel. Dog tæller kartofler ikke med i de 600 g frugt og grønt om dagen – heller ikke den søde kartoffel. Dette skyldes at der er få videnskabelige studier om eventuel sammenhæng mellem indtag af kartofler og livsstilsrelaterede sygdomme. Imidlertid er kartofler en del af den danske madkultur og man kan roligt lade kartoflen indgå i sine måltider et par gange om ugen – ca. 100 g kartofler om dagen er tilpas, hvis du spiser planterigt og varieret.

Venlig hilsen
2 år22. juni 2021 kl. 08:39
#8
Det her er interessant. Fødevarestyrelsen kategoriserer altså kartoflen pga. manglende bevis for hvad den kan gøre for sundheden, frem for at kategorisere den efter dens ophav. Alle andre rodfrugter kategoriseres som grøntsag. Betyder det at der er studier i Skorzonerrodens sundhedsfremmende eller sundhedsskadende effekt? Eller radissens? Eller så mange andre? (Retorisk spørgsmål). Det er dårlig forskning at kategorisere noget ud fra manglende viden. Eller ikke-kategorisere, som nu er tilfældet. Danskernes livsstilssygdomme inden vi for alvor tog udenlandske ingredienser til os, skyldes vel mere den opbagte sovs vi hældte over kartoflen, end kartoflen i sig selv.
2 år22. juni 2021 kl. 10:55
#9
Det er ikke, fordi kartoflen ikke er sund.

Den har meget godt næringsindhold - blot ikke så meget som andre grøntsager.

Derfor kan den kun kategoriseres til at ligge “oppe i nærheden af” grøntsager.

Det ville jo samtidig være forkert at sige, at kartoflen indeholder op imod det, som vi får fra grøntsager. Derfor kan kartofler erstatte grøntsager.

Det er en lille bid, der falder i sin egen kategori.
2 år22. juni 2021 kl. 11:04
#10
Tusind tak Lone 🌞
Du skal ihvertfald have tak for at du undersøgte det Lone 🌹. Jeg mener dog ligesom silvercocker at det er en lidt underlig begrundelse 🤔
2 år22. juni 2021 kl. 16:12


For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });