Vejning af mad

Du læser en tråd i debat > kost


#11
re: Vejning af mad
[kursiv]Slimfit, Sikke dog et dårligt råd. Vi er altså nogen som stadig gerne vil have pasta, ris og kartofler og de madvarer er altså ikke så dårlige, som du prøver at gøre dem til.[/kursiv]

- Kartofler, pasta og andet hvidt stads er direkte at bede om ekstra fedtlag. Det smager ikke godt, giver forstoppelse og medvirker til dårlig fordøjelse af andre næringsholdige fødevarer.
Man har lavet forsøg med svinebesætninger og fundet frem til at kogte kartofler er den grøntsag som feder mest, det er desværre ikke rentabelt at bruge kartofler som foder.
Så hvis du vil tabe dig, så hold dig langt væk fra kogte kartofler.
Pasta er hvedemel, jeg vil gerne forklare dig sammenhængen hvis du har lyst til at lytte.

[kursiv]Og bortset fra det så kan man altså ikke spise uanede mængder mad uanset hvor sundt det er, uden at tage på. Du kan også spise for meget af det sunde, Det handler i bund og grund om hvor meget energi du indtager.[/kursiv]

- Nej umuligt at tage på ved at spise sundt. Du kan æde til du revner hvis du spiser grøntsager og frugt.
Hvad er din definition på sundt?

[kursiv]Jeg synes du skulle oprette en tråd og fortælle om den mad du selv spiser, fordi jeg kan se ud fra dine indlæg at du helt sikkert spiser meget anderledes end jeg og mange andre gør og egentlig vil jeg gerne vide, hvad du baserer dine råd ud fra.[/kursiv]

- God idé, kan være jeg gør det, overvejer også lidt at starte et kostkursus op som faktisk virker :)

Hvad spiser du selv, siden du sådan forsvarer pasta og hvide sager?
13 år24. januar 2011 kl. 23:26
#12
re: Vejning af mad
Slimfit, det var faktisk alvorligt ment, det med et indlæg om din kost og hvad du baserer dine råd på. Det var ikke for at fornærme dig, men fordi det ville være nemmere for mig at gennemskue dine råd, hvis jeg vidste hvad din holdning til sund mad var/hvilke principper du baserer din sunde kost på.

Der findes faktisk grove ris og groft pasta, så det er ikke udelukkende hvedemel du får i pasta. Desuden er kartofler ikke så slemme, som de er blevet gjort til. Nye undersøgelser viser at kartofler mætter godt i forhold til deres kalorieindhold og at stivelsen i kartofler ikke nedbrydes til så meget sukker som man hidtil har troet. Når man koger en kartoffel ændrer stivelsen sig og når temperaturen i kartoflen falder til 60 grader omdannes en del af stivelsen til resistent stivelse, hvilket gør at det ikke optages i kroppen, men fungerer som kostfibre og mætter i stedet.
13 år25. januar 2011 kl. 09:26
#13
re: Vejning af mad
Giota: Kan du komme med et link til det du skriver om kartofler?? Har en veninde der nærmest bandlyser mig, når jeg nævner kartofler...
13 år25. januar 2011 kl. 11:55
#14
re: Vejning af mad
Hej

Det jeg skrev om kartofler er noget som jeg har taget fra en artikel, men jeg har googlet kartofler+resistent stivelse o fandt denne side: lifemojo.com

Der bliver både kartofler, ris og pasta omtalt. Ellers bare prøv at goggle det og se hvilke nyttige ting der kommer frem.
13 år25. januar 2011 kl. 18:22
#15
re: Vejning af mad
Nej jeg er da ikke fornærmet :)

Jeg har læst det link du er kommet med, interessant læsning, men det understreger jo egentlig blot det jeg siger at kogte kartofler ikke gavner noget udover et højt energiindtag. Artiklen handler om at der udvikles resistent stivelse som ikke kan nedbrydes af enzymer, når kartoflen nedkøles. Men hvor mange spiser kolde kartofler?
Når det så er sagt, så vil jeg stadig vælge kartoflen fra hvis jeg skulle opnå et vægttab. Det er ligegyldigt hvad et unødigt energiindtag, desuden medfører kartoflen også et unødigt indtag af sovs, dressing og smør og måske også salt. Altså endnu flere syndere for at modvirke et vægttab.

Vi er vel helt enige om at pasta og hvidt brød kun bidrager til energi og intet andet? Derfor vil indtag af pasta altid være unødvendigt hvis man ønsker at tabe sig. Derudover er hvedemel ikke videre godt for tarmsystemet og optagelsen af andre sunde næringsstoffer.
Netop derfor vil jeg altid indgå pasta, fuldkorn eller ej. Jeg tvivler også gevaldigt på fidusen i fuldkorn, i min verden blev det opfundet af producenterne for ikke at miste markedsandele, fordi forbrugerne efterhånden kunne se det ufornuftige i et spise mel!
Fedme og karies (ja du hørte rigtigt, huller i tænderne) skyldtes overgangen til agerbrug. Altså et unødvendig indtag af energi og klister som klæber til tænderne (og forøvrigt også tarmsystemet)

Hust også på at mange artikler du finder på nettet er udgivet og finansieret af producenter, alt sammen spin der skal overbevise forbrugeren om fornuften i at indtage deres produkter.

Mine råd er baseret på ærlig mad, dvs. mad i dens reneste form, uforarbejdet og uden sære tilsætningsstoffer, konserveringsmidler og andet som vi er vildledt til at tro er en naturlig bestanddel i mad som købes i supermarkedet. For hvert lille stof/ tilsætning som ikke hører til i maden i dens rene form, ja der vil du blive sat bagud både sundhedsmæssigt, ernæringsmæssigt, desuden vil vægttabet stagnere fordi din krop stadig skal behandle giften som disse stoffer indeholder.

Jeg kan jo spørge dig... hvis du gerne vil tabe dig, hvad spiser du selv? Måske kan jeg fortælle dig hvad du skal ændre for at tabe dig :)
13 år25. januar 2011 kl. 20:13
#16
re: Vejning af mad
Sry bliver altså nødt til at blande mig :) Selv spiser jeg aldrig kartofler, men ville ønske at jeg gjorde fordi de er altså en udmærket fødevare og kilde til vitaminer..

kartofler.dk

helsenyt.com

Tillader mig at citere: En anden vildfarelse er at mene, at kartofler, pasta osv. er fedende. Tværtimod! Kartofler, pasta, brød og grød (af hele fuldværdige korn), ris, tørrede bønner og linser består af såkaldte komplekse kulhydrater, som er idealføden for mennesker, og ikke fedende.

helsenyt.com

Og man kan snildt æde sig fed i sunde ting: Mandler er optimalt sunde, ligesom kylling, fed fisk, frugt, rugbrød, grønsager som ærter mm. Men indtager man mere end man forbrænder vil man tage på. Uanset om man så æder gulerødder for 3000kcal. Det er højst sandsynligt umuligt at æde så mange gulerødder, men det er fx nemt at æde for mange nødder så man ryger over ligevægtsindtaget.
13 år25. januar 2011 kl. 22:45
#17
re: Vejning af mad
Vi kan hurtigt blive enige om at kartofler er mindst fedende af de ting du nævner der, nutritiondata.self.com

Men at tro at pasta, ris, brød og grød ikke feder er da en ønsketænkning for at passe ind i din egen kost tror jeg! Det kan ligeså nemt som ingenting kan bevises ved at kigge på energiindholdet i de nævnte fødevarer.

Jeg ved ikke hvem der har bildt os danskere ind at fiberrigt brød ikke feder på samme måde som ikke fiberholdigt, eks.vis hvedebrød kontra fuldkorn. Det er sandelig en gang vås af format. Nogen klamrer sig til vildledelsen af at fiberholdige fødevarer kræver energi at nedbryde, så derfor vil fiberrigt brød ikke afsætte den samme energimængde... endnu engang et vildspor, forbrændingsforskellen imellem de 2 typer brød er uendeligt lille og bidrager intet til helheden.
Fiberrigt brød bidrager kun med 2 ting, energi og fibrer, istedet for energi og forstoppelse. Valget er naturligvis soleklart, men fedmepåvirkningen den samme ;-)

Der findes mange ting i brød som ikke er gavnligt for menneskekroppen, ja det er nærmere direkte skadeligt. Færdiglavet brød, fiber eller ej, er fremstillet med forskellige konserveringsmidler, benzoyl peroxide(for at forbedre melet), nitrogen trichloride(for at blege det), ammonium carbonate(et giftigt hævemiddel) og værst af alt. noget brød indeholder bromid (autismtodayonline.com)

Alle disse stoffer kan medvirke til allergier, oppustethed, diarré, eksem, astma, hovedpine eller generel utilpashed eller mangel på energi og værst af alt langsommere fordøjelse, nedsat forbrænding og derved længere tids kontakt i tarmen med giftstoffer.
Hvis kroppen skal bruge tid på at eliminere giftstoffer vil du opleve træthed og uoplagthed, derudover vil de giftstoffer som umiddelbart ikke kan fjernes trænge ud i blodet og den eneste mulighed kroppen har for at isolere giften er at danne fedt omkring det!

Hvis du ikke tror på mig, så check indholdet på alle de færdigvarer der findes i supermarkedet, det er en ren giftfabrik der kun medvirker til overvægt. Sørgeligt men sandt :-|
Idealføden for mennesker har intet med brød og pasta at gøre, det er kommerciel øregejl, en direkte illusion opfundet for at gøre os afhængige af noget unyttigt, men som der kan tjenes penge på.
Opfat istedet et stykke brød som slik, noget du kan give dig selv en lørdag eller søndag og husk at bage selv med økologisk mel for at mindske risikoen for følgevirkninger :).
Gå langt udenom pasta og hvad man ellers har fundet på at indpakke energi som.
Du vil meget hurtigt ved at følge mine simple råd(jeg har endnu flere, men nu holder vi lige fast i brød og pasta), opnå større velvære, mindre forstoppelse og samtidigt tabe dig.
Stil dig selv spørgsmålet "Gør pasta, brød og smagsløse ris mig til et lykkeligere menneske når jeg nu gerne vil tabe mig og leve sundt?"

Jeg vil ikke rigtigt ind på de andre ting du nævner, du er tilsyneladende påvirket af noget forældet viden som uheldigvis stadig praktiseres og udspredes.
Det kræver en meget lang diskussion, lad os holde tråden til kartofler, pasta, ris og brød ok? :) så kan vi tage det andet op igen i en mere velegnet tråd og evt. behandle et par fødevarer af gangen :)

13 år26. januar 2011 kl. 02:13
#18
re: Vejning af mad
Sindsyg spændende debat......lad den ikke dø.......Slimfit....du har fat i ret interessante vinkler......tror vi narres.......I 2006 var jeg sidst på kur og fik hos lægen en kur uden pasta, brød og kartofler......lidt svært at undgå i en stor familie....og det smager jo godt. Men efter flere måneder tog jeg en kartoffel og det var tydeligt at den voksede i munden på mig og tydeligt jeg fik det dårligt....det var ikke fornemmelsen det gjorde mig noget godt.............meget tankevækkende...........
13 år26. januar 2011 kl. 09:59
#19
re: Vejning af mad
Slimfit, det eneste vi kan blive enige om er vist at vi er uenige:-)

Jeg taber mig fint, har indtil nu tabt 3 kilo siden 1. januar og mit mål er ½ kilo om ugen så det går ganske godt.

Mht. til hvad jeg spiser, så er det meget varieret men en dagskost kunne se nogenlunde sådan ud:

Morgen: Havregryn m. mandler og mælk eller yoghurt m. drys. Jeg spiser altid et stykke frugt om morgenen

Formiddag: Grønsager, det kan være gulerødder, tomater, agurker, blomkål eller hvad jeg nu lige har

Frokost: Rugbrød med pålæg, evt. hamburgerryg eller makrel i tomat og grønsager

Eftermiddag: Rugbrød eller kanelknækbrød m. frugt og grønt. Eller lidt yoghurt eller grønsager med grissini eller saltstænger.

Aften: Pasta, ris eller kartofler med tilbehør. Det er meget varieret hvad jeg vælger at spise som tilbehør, det kunne være en gryderet, koteletter, frikadeller, bøf, kylling eller andet protein. dertil grønsager. I dag skal vi have hot tomatsuppe med linser og hjemmelavede croutoner til.

Sen aften: Ikke altid at jeg spiser noget men oftest er det frugt eller grønt, det kommer lidt an på hvad jeg har tilovers af kalorier. Ellers kan der godt blive til lidt mørk chokolade eller mandler.

Det er sådan jeg spiser, men hvad ville du ændre og hvordan ser din dagskost ud?
13 år26. januar 2011 kl. 12:05
#20
re: Vejning af mad
Hej Giota

Om morgenen ville jeg helt sikkert droppe yogurten og så nappe et par stykker frugt mere. Mejeriprodukter bør holdes på et minimum, mælk, smør, yogurt osv. er faktisk ikke nødvendige i de mængder som vi indtager i dag.

Formiddag er godt, måske lidt frugt for ikke at gå helt sukkerkold, men hvis du har havregrynen kan den godt holde energien frem til middag.

Frokosten ville jeg skifte ud med salat, der findes virkelig mange dejlige opskrifter på salat som både er nemme og billigere at lave end rugbrød med pålæg. Jeg ville absolut undgå svinekødet.

Eftermiddag, har igen ud med yogurten og undgå grissini og saltstænger, spis frugt istedet. Sundere og langt mere nærende med naturlige produkter, istedet for nogle forarbejdede fødevarer fyldt med ubekendte som kun belaster din krops fordøjelsessystem.

Aften, jeg kan se du bygger din aftensmad op omkring kød, det er ganske normalt at gøre det, men vi er bedre tjent med at droppe kødet i de mængder og så istedet spise salat, grøntsager, frugt og nødder til aften. Igen findes der mange dejlige salater, avocado, kål, spirer kan udgøre et pragtmåltid sprængfyldt med vitaminer og mineraler.
Proteinbehovet dækkes nemt uden kød, så vær ikke bange for at du får for lidt her.

Sen aften... jep, lidt hygge skal til. Alt kan spises sålænge det er frugt eller grønt. Chokoladen er jo lækker, det kender jeg selv til, det bliver hurtigt trist uden den. Jeg har dog begrænset den til weekenden :)

Min kost er nok lidt anderledes end din...

Morgen: Enten en grøntsagssmoothie eller grøntsagssaft. Saften kan bestå af 2 æbler, 2 gulerødder, 2 bladselleri, et håndfuld persille, lidt rodfrugter (selleri eller rødbede) og ellers hvad jeg lige har ved hånden, rosenkål, broccoli. Jeg mixer lidt sådan at jeg har ca. 1/2 liter, måske lidt mere.

Når det er smoothie, så består den af grøntsager og frugt... her mixer jeg igen bladgrønt, eks.vis babyspinatblade, grønkål, agurk, banan, kiwi, avocado, mandler osv. Jeg har nogle bestemte opskrifter jeg følger her, da en grøn smoothie hurtigt kan blive for grøntsagsagtig :-)

Til formiddag er det bare frugt, frugt og frugt.

Frokost: Grøn salat, altså ikke bare hakket iceberg, men ordentligt velsmagende grøn salat. Herefter et par stykker frugt afhængig af hvordan jeg har det.

Eftermiddag: Igen frugt, frugt og frugt.

Aften: Salat igen, ofte baseret på kål... rødkål, hvidkål og bladgrønt, lidt hakkede nødder osv. Engang imellem en dejlig hjemmelavet nøddedressing til salaten. Og igen engang imellem lidt fisk eller de her store kongerejer, det sker nok 2 gange om ugen vi får den slags.
Ris, pasta osv. er skiftet ud med quinoa (hvis du ikke kender dem, så er du gået glip af noget ;-))

Noglegange skiftes salaten ud med en lækker smoothie.

Sen aften, igen frugt, måske en avocado og lidt nødder.

Det sker i weekenden at vi napper et stykke rugbrød fra bageren med ost eller avocado, agurk/ tomat og nyder til en kop kaffe. Men altså intet hvidt brød her :)

-----------

Som du sikkert har bemærket er alt brød, pasta, ris og kød fjernet fra vores kost. Vores kost består hovedsagligt af grøntsager og frugt :), alle forarbejdede produkter er totalt bandlyste fordi vi simpelthen ikke aner hvad det er vi kommer i vores krop og vil ikke løbe risikoen for følgesygdomme senere i livet.

Vi går IKKE op i at tælle kalorier, vi spiser alt hvad vi vil og kan!
Det er absolut kun muligt sålænge produkterne er så naturlige som muligt. Frugt og grønt har den optimale sammensætning for den menneskelige krop og indeholder alle vitaminer, mineraler, omega 3 og 6 (som er livsnødvendige), vores B12 dækkes af fisk/ rejer et par gange om ugen (+ det smager godt :- ))

Det er først når man begynder at blande unaturlige ting ind i kosten at det hele kollapser og man bliver afhængig af fedt, salt, sukker og stegesovs.

13 år26. januar 2011 kl. 21:39



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });