Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?

Du læser en tråd i debat > gode råd


#11
re: Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?
Nej, du misforstod. Nogle lokalaviser (og sikkert også andre steder) har en diætist til at lave et ugeprogram i avisen, som man som læser så kan læse.
15 år23. april 2008 kl. 11:15
#12
re: Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?
Frostne grønsager og simpel proteiner som bønner, tun osv. er altså vildt billigt!
Bruger færre penge end førhen. Havregryn til morgenmad og æbler/gulerødder som mellemm¨ltid. Dyrere er det ikke. Det handler bare om at priotere sine køb, så det man før brugte på junk og slik bruger man på grønt. Nååå jo o g hvidkål!
15 år25. april 2008 kl. 10:37
#13
re: Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?
Ja, sådan et hvidkål og en pose gulerødder rækker ret så langt :-)
15 år12. maj 2008 kl. 10:56
#14
re: Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?
Det handler i bund og grund om at købe årstidens grønt...
feks har broccoli lige været langt nede i pris (nogle uger kostede et hovede kun 6 kr), og hvis man har en microovn kan man lave den lækreste sprøde dampede broccoli på kun 2 minutter... fantastisk ;)

frossent grønt er også lækkert når det er lavet i microovn, til en slags "dampet" konsistens... går man efter de billige varianter kan man få dem til langt under 10 kr for en pose, hvor der er til alt imellem 2 og 5 måltider, afhængig af om det det det eneste grønne man spiser eller ej....

mit bedste "grøntsages råd" må absolut være at sætte sig for at prøve en grøntsag ad gangen, i en periode, så man bliver fortrolig med tilberedningen af netop den grøntsag, og når man har den inde på rygraden, så bliver det nærmest en rutinesag at tilberede grøntsager ;)

mht kød, så gør jeg ofte det at jeg feks køber 2 kg kyllinge frossent brystfilet i bilka (fås normalt til ca 100 kr) og her er til mange måltider... det kræver godt nok at man har en fryser.... men kylling er nem at lave og få til at blive lækkert med lidt grøntsager....
15 år19. maj 2008 kl. 00:34
#15
Billige fisk
Her er nogle gode råd til hvordan man kan få fisk på bordet selvom det ikke må være dyrt:

2gangeomugen.dk
(Fisk på SU).

Se også her for nogle andre tips til tilbehøret:
(et forældet link til 2gangeomugen.dk er blevet fjernet)
15 år26. maj 2008 kl. 19:16
#16
re: Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?
Hej - nu kommer jeg lidt sent ind i debatten, men det er ikke så forfærdeligt længe siden jeg selv var på SU og skulle finde råd til mine grøntsager. Du skriver selv at du er dårlig til at købe ind og jeg tror det er der problemet er. Jeg læste altid ugens reklamer fra supermarkederne og så planlagde jeg mine indkøb, så jeg altid fik alting billigst muligt. Jeg havde en skuffe i en fryser, så der var plads til at købe ekstra mængder hjem og gemme til senere.
Jeg foretrak at spise grøntsager som tilbehør frem for ris og pasta, så der skulle pænt mange grøntsager til, men så spiste jeg tilgengæld rugbrød til frokost (det er billigt!) og havregryn til morgenmad (det er virkelig også billigt). Og så var det bare en prioritet for mig - jeg havde ikke råd til at gå i byen og drikke, gå ud og spise eller købe nyt tøj ret tit og andre typer luksus. Det var et valg jeg tog - eller faktisk ofrede jeg byturerne for at kunne fortsætte med at ride, men stadigvæk - det hele handler om prioriteter. Jeg havde i øvrigt ikke studielån, så hvis du plusser det til burde der snilt være til grøntsager.
Ang. fisk - dåsefisk tæller også med - billig tun smager godt nok ofte derefter, men man kan være heldig at smage sig frem til en ok kvalitet - tror nok Irmas billige mærke er helt ok. Makrel i tomat koster ikke meget mere end andet kødpålæg.
Held og lykke!
Ps: Det var ikke fordi jeg aldrig festede eller drak - jeg fandt bare mine fester andre steder end diskoteker, og drak mine øl til 7kr stykket i stedet for 35, og hvis det vil være for stort et savn for dig, så ville SU-lån plus ingen ridning havde givet næsten 3000 kr ekstra om måneden i mit budget, så det burde stadig kunne gå op.
15 år4. juli 2008 kl. 14:10
#17
re: Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?
Jeg har været i nøjagtigt samme situation som dig! jeg troede at frugt og grønt var dyrt, og at jeg sparede penge ved at spise usundt... jeg tog fejl!
På nuværende tidspunkt spiser mig og kæresten varieret og sundt for 2-300 kr om ugen! Læg dig selv et realistisk ugebeløb og se det som en udfordring at holde det. pasta eller ris køber vi fx kun ca en gang om måneden nu, og vi spiser meget mindre mængder af det.

Kig dig omkring nede i (en god) frugt og grønt afdeling, og vælg konsekvent de billigste grøntsager. Jeg foretrækker at købe de tungere grøntsager, for de mætter og holder sig længere. Desuden er der ingen grænser for hvordan gulerødder, kartofler og broccoli kan kombineres og krydres på.

På mit budget var brød den dyreste post, men jeg køber altid et ekstra rugbrød til fryseren når det er på tilbud, samt krydderboller til en tier.
14 år26. maj 2009 kl. 11:19
#18
re: Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?
Mht tilbudsaviser behøver man heldigvis ikke slavisk gå igennem dem alle mere. Man kan fx gå ind på tilbudsugen.dk og søge på de varer man evt kunne tænke sig og så kommer de forskellige tilbud fra landets supermarkeder.
14 år28. maj 2009 kl. 12:47
#19
re: Fattig studerende, hvordan spiser man sundt?
Jeg bager selv mit brød, også rugbrød. Så kan jeg også være sikker på der kun er gode ting i.

Har også haft sådan en lille bitte fryser, men der kunne sagtens være 3-4 poser med 200 g hakket kød bare de var fladtrykte.
14 år7. juni 2009 kl. 21:56



For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });